شیرینی ۶۰ درصد گران‌تر شد

اتحادیه قنادان تهران: مردم دیگر قدرت خرید شیرینی ندارند

بسیاری از مردم دیگر توان خرید شیرینی را ندارند - iran-kitchen

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تغییر قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که قیمت انواع شیرینی خشک در مدت یک سال بیش از ۶۰ درصد گران شده است.

بر اساس این گزارش که اوایل بهمن‌ ۱۴۰۰ منتشر شد، قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در دی‌ماه به‌طور متوسط ۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده؛ در حالی که در زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۹) هزینه تهیه یک کیلو شیرینی خشک ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

این گزارش می‌افزاید که قیمت شیرینی خشک در دی‌ماه نسبت به ماه قبل از آن نیز ۳.۸ درصد افزایش یافته؛ زیرا متوسط قیمت یک کیلو شیرینی خشک در آذرماه ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

با وجود گزارش مرکز آمار ایران، گشت‌وگذاری کوتاه در شیرینی‌فروشی‌ها و مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی انواع شیرینی خشک به کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، فعالان حوزه قنادی از افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی شاکی‌اند. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران، در این باره گفته بود که افزایش قیمت شکر و روغن و همچنین تامین روغن تخصصی قنادی مشکلاتی را برای قنادان ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهره‌مند در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری رکنا نیز با انتقاد از اینکه دولت از صنف قنادان و شیرینی‌فروشان حمایت نمی‌کند، گفت: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کار ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر با ارز  ۴۲۰۰ تومانی آرد را کیسه‌ای ۴۰۰ تومان می‌خریم. اگر بخواهیم همین آرد را با دلار ۳۰ هزارتومانی خریداری کنیم، قیمت تا پنج برابر افزایش پیدا خواهد کرد.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران با بیان اینکه مشکلات جدی این صنف را تهدید می‌کند، گفت: «بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه صنف ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. ما نمی‌توانیم هر روز نرخ تعیین کنیم. ما در تیرماه به قنادی‌ها نرخ اعلام کردیم در حالی که قیمت مواد اولیه در این مدت چند بار افزایش یافت و فقط کاسب متضرر شد. ادامه کار با این شرایط بسیار سخت شده است و همکاران ما در مقابل این مشکلات ناتوان شده‌اند.»

به گفته او قنادان در حال حاضر با مشکلاتی مثل نایاب شدن روغن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ در حالی‌ که فصل زمستان «پیک‌ کاری» آن‌ها است و باید برای شب‌عید شیرینی تولید کنند.

بهره‌مند با انتقاد از اینکه قیمت‌ مواد اولیه ساعتی تغییر می‌کند، از کاهش قدرت خرید شهروندان خبر داد و گفت بسیاری از مردم دیگر توان خرید شیرینی را ندارند.

بیشتر از