دو میلیون بشکه میعانات گازی ابرنفتکش ایرانی در ونزوئلا تخلیه شد

ایران و ونزوئلا در سال گذشته ۴.۸۲ میلیون بشکه میعانات گازی و ۵.۵۵ میلیون بشکه نفت خام مبادله کردند

ابرنفتکش استرلا با پرچم جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به بندر خوزه ونزوئلا رسید-AFP

یک ابرنفتکش ایرانی تخلیه دو میلیون بشکه میعانات گازی را در بندر ونزوئلا آغاز کرد. گمرک چین نیز اخیرا از دریافت یک محموله نفتی از ایران خبر داده بود.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت ونزوئلا اواخر سال گذشته قرارداد سواپ میعانات گازی در مقابل نفت سنگین ونزوئلا را امضا کردند. این قرارداد به ونزوئلا کمک می‌کند تولید نفتی خود را که به میعانات گازی نیاز دارد، حفظ کند. اما روشن نیست که نفت سنگین این کشور برای ایران که خود یک تولید کننده نفت تحت تحریم است، چه سودی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، ایران و ونزوئلا در سال گذشته ۴.۸۲ میلیون بشکه میعانات گازی و ۵.۵۵ میلیون بشکه نفت خام مبادله کردند که عمده آن با کشتی‌هایی با پرچم جمهوری اسلامی ایران منتقل شد.

ارسال محموله‌های سوخت از ایران به ونزوئلا نیز باوجود تحریم هر دو کشور از سوی آمریکا ادامه دارد. ونزوئلا به دلیل سال‌ها فساد و سوء‌مدیریت و تحریم با بحران کمبود سوخت مواجه است.

گزارش رویترز حاکی از آن است که ابرنفتکش استرلا با پرچم جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به بندر خوزه ونزوئلا رسید. این نفتکش در ماه دسامبر هنگام آغاز حرکت از ایران سیستم موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده بود.

تغییر پرچم، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و انتقال کشتی به کشتی از جمله روش‌های ایران برای تجارت نفت زیر سایه تحریم‌‌ها به‌شمار می‌رود.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، برخی نفتکش‌های ایران در راه ونزوئلا توقیف شدند و درآمد حاصل از فروش محموله‌ها به قربانیان تروریسم اختصاص یافت.

در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای، سخت‌گیری کمتری نسبت به اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام می‌شود.

بیشتر از جهان