ایران و ونزوئلا؛ «قاچاق اورانیوم»

سابقه همکاری‌های تهران و کاراکاس در زمینه کشف و استخراج ذخایر اورانیوم به سال‌ها قبل باز می‌گردد

گوایدو گفت که مقادیر قابل توجهی از ذخایر اورانیوم در ونزوئلا از طریق کانال‌های غیرقانونی به خارج از کشور قاچاق شده است-AFP

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از بازداشت نظامیان به اتهام قاچاق اورانیوم از این کشور خبر داده و اعلام کرد که ایران یکی از مقاصد این قاچاق است.

مقامات تهران هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

گوایدو در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «هیوم» اسرائیل با اشاره به واردات نفت از ایران گفت که مقادیر قابل توجهی از ذخایر اورانیوم در ونزوئلا از طریق کانال‌های غیرقانونی به خارج از کشور قاچاق شده است.

هرچند او مدارک مستندی در این زمینه ارایه نکرده است، رابطه ایران و ونزوئلا در زمینه کشف و استخراج اورانیوم به سال‌ها قبل و دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بهار سال ۱۳۸۸ بر مبنای اسناد محرمانه از طرحی خبر داد که به موجب آن ونزوئلا و بولیوی به تامین ذخایر اورانیوم برای ایران کمک می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش حاکی از آن بود که دولت وقت هوگو چاوز می‌کوشد از طریق حمایت از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مقابل آمریکا قرار گیرد.

این حمایت در اوج بحران هسته‌ای ایران و در زمانی انجام شد که قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت یکی پس از دیگری علیه ایران به تصویب می‌رسید.

کارنگی در همان سال حجم ذخایر اورانیوم استخراج نشده ونزوئلا را ۵۰ هزار تن برآورد کرده بود.

در پاییز ۱۳۸۸ نیز رویترز در گزارشی از همکاری ایران با ونزوئلا در زمینه کشف و استخراج اورانیوم خبر داد.

شش سال خبر در اسفندماه ۱۳۹۳ نیز فاکس‌نیوز در خبری اختصاصی به نقل از فرمانده سابق ونزوئلایی نوشت که ایران در مناطق غنی از اورانیوم ونزوئلا حضور نظامی داشته است.

 خوان گوایدو در حالی از «قاچاق اورانیوم» از ونزوئلا به ایران می‌گوید که سابقه روابط دو کشور در کشف و استخراج اورانیوم وجود دارد.

به ویژه که در ماه‌های اخیر پروازهای متعدد هواپیمایی ماهان به ونزوئلا انجام شد که نه محموله آن در مسیر رفت به ونزوئلا روشن بود و نه آشکار شد که این هواپیماها در مسیر بازگشت چه محموله‌ای داشته‌اند. این شامل کشتی‌ها و نفتکش‌های ایران نیز می‌شود که در ماه‌های گذشته به طور مداوم به ونزوئلا اعزام شده و برخی از آنها که توقیف نشده‌اند، پس از تخلیه بار در ونزوئلا و بارگیری مجدد به آب‌های ایران بازگشته‌اند.

بیشتر از جهان