بگومگوی تند روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر اوکراین

وزیر خارجه بریتانیا گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند، کشورش مسکو را تحریم خواهد کرد

لیندا توماس گرین‌فیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

به گزارش اسوشیتدپرس روز دوشنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، روسیه غرب را به افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین متهم کرد و گفت، ایالات متحده «نازی‌های ناب» را در کی‌یف به قدرت نشانده است. در پاسخ، لیندا توماس گرین‌فیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، بسیج صدهزار نیروی نظامی روسیه را بزرگترین بسیج نظامی دهه‌های اخیر در اروپا نامید و به افزایش حمله‌های سایبری و جنگ تبلیغاتی روسیه اشاره کرد. 

او افزود: «آن‌ها تلاش می‌کنند، بی‌هیچ پایه و اساسی، اوکراین و کشورهای غربی را ستیزه‌جو تصویر کنند تا بهانه برای حمله بتراشند.» 

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، ایالات متحده را در سرنگونی رئیس جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۴ مقصر دانست و گفت، این اقدام آمریکا «ملی‌گراها، تندروها، روسیه‌‌ترس‌ها و نازی‌های ناب» را به قدرت رساند و کشمکشی میان روسیه و اوکراین آفرید که تاکنون ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در بیانیه‌ای با هشدار به روسیه مبنی بر مواجه‌ شدن با «پیامدهای سریع و شدید» در صورت حمله به اوکراین، از راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به آن بحران دفاع کرد و گفت: «اگر روسیه در رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی ما، به روشی دیپلماتیک، صادق باشد، ایالات متحده و هم‌پیمانان و متحدان ما با حسن نیت گفت‌وگوها را ادامه می‌دهند.» 

در تحولی دیگر، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، لایحه قانونی تازه‌ای را اعلام کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، نظام تحریمی بریتانیا را تقویت می‌کند. 

دولت بریتانیا در حال حاضر تنها می‌تواند علیه آنانی تحریم وضع کند که مستقیما با اقدامات روسیه در اوکراین مرتبطند. اما قانون تازه به دولت اجازه می‌دهد طیف گسترده‌تری از افراد و بنگاه‌های اقتصادی را تحریم کند. 

روسیه گفت، تهدید به تحریم بیشتر نتیجه معکوس در پی خواهد داشت و به بنگاه‌های اقتصادی بریتانیایی و سهامداران آنها صدمه می‌زند. 

دمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین، اقدام بریتانیا را «حمله‌ آشکار به تجارت» نامید و آن کشور را به اقدام‌های تلافی‌جویانه تهدید کرد.

بیشتر از جهان