با افزایش تهدید روسیه، اوکراینی‌ها آموزش نظامی می‌بینند

غیرنظامیان آموزش سرپناه ساختن آموزش می‌بینند و از کلاشنیکف چوبی استفاده می‌کنند

یک مربی نظامی به غیرنظامیان آموزش تیراندازی می دهد - SERGEI SUPINSKY / AFP

هم‌زمان با حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین، و با آن که رئیس‌ جمهوری اوکراین به دنبال آرام کردن فضای آن کشور و بازگرداندن جریان عادی زندگی است، مردم می‌گویند که لازم است خود را برای هر احتمالی آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوره‌های آموزشی مقابله با حمله احتمالی روسیه با استقبال زیادی از سوی مردم کی‌یف همراه شده است، چراکه به عقیده برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این دوره‌های آموزشی، حمله به اوکراین ممکن است زندگی افراد غیرنظامی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مهارت‌هایی مانند مخفی شدن، روشن کردن آتش، جان به در بردن از سرمای شدید هوا، آموزش‌های پزشکی، و نیز فراگیری مهارت‌های نظامی مانند مخفی شدن و آموزش غیرنظامیان برای استفاده از اسلحه، بسیار مهم است.

برگزاری دوره‌های آموزشی با نام‌هایی مانند «نترس، خودت را آماده کن»، در شرایطی انجام می‌شود که مردم اوکراین سال‌هاست به احتمال بروز جنگ عادت کرده‌اند. اوکراین از سال ۲۰۱۴ درگیر مبارزه با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق کشور بوده است که به مرگ بیش از ۱۳ هزار نفر منجر شده است.

با این حال، با به صدا درآمدن زنگ خطر حمله احتمالی گسترده از سوی نیروهای روسیه، دوباره این نگرانی به سراغ مردم آمده که ممکن است جنگ در پیش باشد و باید برای شرایط سخت آماده باشند.

به گفته شرکت‌کنندگان، در این دوره‌های آموزشی به مردم آموزش داده می‌شود که سرپناه بسازند و از خود در برابر متجاوزان دفاع کنند. آنان در جنگلی در حومه کی‌یف، به عنوان بخشی از دوره آموزشی تکنیک‌های بقا، پناهگاه‌هایی از برف و شاخه‌های درخت می‌سازند و یاد می‌گیرند که چطور از خودشان دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 استقبال از این دوره‌ها در کی‌یف در حال افزایش است و گفته می‌شود که تاکنون حدود چهار هزار نفر نیز برای یک دوره آموزشی آنلاین ثبت‌نام کرده‌اند تا بدانند که چطور باید هم از نظر جسمی و هم روحی، برای درگیری احتمالی اوکراین و روسیه آماده باشند.

در این کلاس‌ها، غیرنظامیان از نمونه‌های چوبی اسلحه کلاشنیکف استفاده می‌کنند و در مورد نحوه کار با اسلحه آموزش می‌بینند. یکی از شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی با اشاره به این که چمدانش را بسته و آماده ترک خانه است، می‌گوید: «به ما آموزش داده شده که اولویت، مراقبت از خانواده‌هامان است. اول باید مطمئن شویم که اعضای خانواده در مکان امنی پناه گرفته‌اند، و سپس می‌توانیم برای دفاع از خانه و سرزمین‌مان به منطقه اشغالی مهاجمان برگردیم.»

برای زنان اوکراینی نیز کلاس‌های آموزشی جداگانه‌ای برای مقابله با مهاجمان برگزار می‌شود. در روزهای آخر هفته حدود ۱۵۰زن در یک سالن سخنرانی حاضر شدند و آموزش دیدند که چگونه مهاجمان غیرمسلح را از پا درآورند.

اولنا بیلتسکا، مسئول سازمان گارد زنان اوکراین که آموزش رایگان دفاع شخصی را برگزار می‌کند، می‌گوید بیش از یک هزار زن درخواست شرکت در کلاس‌های آموزشی دارند، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا نمی‌توان به همه این درخواست‌ها پاسخ داد.

در حال حاضر بخش‌هایی از خاک اوکراین در اختیار روسیه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را در پی برگزاری یک همه‌پرسی در آن، به خاک خود الحاق کرد. در شرق اوکراین نیز با حمایت نظامی روسیه، دو جمهوری خودخوانده اعلام شده‌اند که درگیر جنگ با دولت مرکزی کی‌یف هستند. روسیه همچنین به مجموع حدود ۵۰۰ هزار شهروند اوکراین تابعیت روسیه اعطا کرده  است که حضور آنان نیز می‌تواند بهانه‌ای برای حمله به آن کشور باشد. در حدود هشت سالی که از این تخاصم‌ها می‌گذرد، حدود ۱۴ هزار نفر کشته و حداقل دو میلیون نفر آواره شده‌اند. با پادرمیانی کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و فرانسه، توافق موقتی در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، اما گره‌های اصلی حل نشده‌اند و حالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، خواهان تعهد غرب است که اوکراين هرگز به ناتو نخواهد پیوست.

بیشتر از جهان