آماده‌باش ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی برای واکنش احتمالی به روسیه

ناتو نیز نیروهای نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است و کشتی‌ها و جت‌های جنگنده را به منطقه شرقی اروپا منطقه می‌فرستد

جو بایدن روز دوشنبه در یک تماس ویدیویی امن با رهبران اروپایی  درمورد بحران اوکراین گفت‌وگو کرد- The White House/ REUTERS

هم‌زمان با ادامه تنش میان کشورهای غربی و روسیه برسر اوکراین، ایالات متحده روز دوشنبه، چهارم بهمن‌ماه، هشت‌هزار و ۵۰۰ سرباز خود را در حالت آماده‌باش درآورد و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در تلاش برای حفظ اتحاد غرب در برابر فشار روسیه، با رهبران اروپایی گفت‌وگو کرد.

هم‌زمان اتحادیه اروپا از متحدان خود خواست تا در مواجهه با ترس از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین، از «فروپاشی عصبی» اجتناب کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حدود یک‌صد هزار سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است، اما تاکید می‌کند که قصد حمله به آن کشور را ندارد. این درحالی است که روسیه پیش‌تر منطقه کریمه را که بخشی از خاک اوکراین بود، در سال ۲۰۱۴ تصرف کرده است و از ارتش جدایی‌طلب در شرق اوکراین نیز حمایت می‌کند.

در واشینگتن، جان کربی، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که تا هشت‌هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در وضعیت «آماده‌باش کامل» قرار دارند، اما هنوز به منطقه اعزام نشده‌اند. بیشتر این نیروهای آمریکایی درصورت تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای فعال‌‌کردن یک نیروی واکنش نظامی، به‌منظور تقویت نیروهای ناتو، به‌ آن‌ها خواهند پیوست.

کربی گفت: «این اقدام برای اطمینان خاطر دادن به متحدان ما در ناتو است. این یک پیام بسیار واضح برای آقای پوتین می‌فرستد مبنی‌بر این‌که ما مسئولیت‌های خود را درقبال ناتو جدی می‌گیریم.»

ناتو نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برای تقویت دفاعی شرق اروپا، نیروهای نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است و کشتی‌ها و جت‌های جنگنده را به آن منطقه می‌فرستد. 

این تنش به افت شدید در بازارهای جهانی منجر شد. هم‌زمان شاخص اصلی سهام روسیه سقوط کرد و بانک مرکزی آن کشور، پس از سقوط ارزش رویل، خرید ارزهای خارجی را به حالت تعلیق درآورد.

در مذاکرات هفته گذشته میان کرملین و ناتو برای کاهش تنش‌ها، پیشرفتی به‌دست نیامد. مسکو خواستار تضمین این است که اوکراین، به‌عنوان یکی‌از جمهوری‌های شوروی سابق، هرگز اجازه پیدا نخواهد کرد که به ناتو بپیوندد. روسیه علاوه‌بر این، درقبال کاهش تنش در مرزهای اوکراین، خواسته‌های دیگری را نیز مطرح کرده است که غربی‌ها بسیاری از آن‌ها را غیر قابل مذاکره دانسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و ناتو خواسته‌های روسیه را رد کرده و هشدار داده‌اند که حمله آن کشور به اوکراین باعث تحریم‌های اقتصادی «شدید» و تشدید حضور ناتو در شرق اروپا خواهد شد.

دولت فرانسه اعلام کرده است که به‌منظور جست‌وجوی راهی برای خروج از بن‌بست، مقام‌های روسیه و اوکراین روز چهارشنبه به‌همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود در پاریس دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

با ادامه بحران، واشینگتن تلاش می‌کند تا اتحاد فراآتلانتیک و ناتو را دربرابر روسیه که حدود ۴۰درصد گاز طبیعی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند، حفظ کند.

جو بایدن روز دوشنبه با رهبران فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، لهستان، اتحادیه اروپا و ناتو در یک تماس ویدیویی امن، درمورد بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.

علاوه‌بر بایدن، حاضران در این تماس ویدیویی عبارت بودند از: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه؛ اولاف شولتس، صدراعظم آلمان؛ بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا؛ ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا؛ آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان؛ اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا؛ شارل میشل، رئیس شورای اروپا؛ و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد حاضران در این نشست نگرانی مداوم خود درمورد افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را بار دیگر مطرح کردند و گفتند که از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنند.

این رهبران همچنین با تاکید بر تمایل مشترکشان برای حل‌وفصل دیپلماتیک تنش‌های کنونی، تعاملات اخیر با روسیه را در قالب‌های مختلف بررسی کردند. آن‌ها همچنین درباره تلاش‌های مشترک خود برای جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین، ازجمله آمادگی برای تحمیل پیامدهای عظیم و هزینه‌های سنگین اقتصادی بر روسیه و تقویت امنیت در مرزهای شرقی ناتو گفت‌وگو کردند. 

شرکت‌کنندگان در این نشست متعهد به ادامه مشاوره نزدیک با متحدان و شرکای فراآتلانتیک و همکاری با اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا شدند.

در بروکسل، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که هیچ نشانه‌ای دال بر حمله «فوری» روسیه وجود ندارد. او افزود: «شما باید در پیش‌بردن کاری که باید انجام دهید آرام بمانید و از فروپاشی عصبی اجتناب کنید.»

هم‌زمان اوکراین و اتحادیه اروپا هرگونه خروج کارکنان سفارت‌های خارجی از کی‌یف را درحال حاضر غیرضروری و زودهنگام دانسته‌اند. اما بریتانیا و استرالیا در پیروی از ایالات متحده، به خانواده‌های دیپلمات‌های خود دستور دادند کی‌یف را ترک کنند. 

فرانسه نیز به شهروندانش هشدار داده است که از سفرهای غیرضروری به اوکراین خودداری کنند.