پاکستان و طالبان کمیته حل تنش‌های مرزی تشکیل می‌دهند

تاکید مشاور شورای امنیت ملی پاکستان و سران طالبان بر افزایش سطح تجارت میان دو کشور 

عکس از صفحه توییتر انعام‌الله سمنگانی

در جریان سفر دوروزه هیئت پاکستانی به ریاست معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، به کابل، میان این هیئت و طالبان توافق شد که کمیته‌ای برای حل تنش‌های مرزی ایجاد شود. هیئت مذکور شامل محمد صادق، فرستاده ویژه دولت پاکستان برای افغانستان، و نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های مختلف پاکستان بود.

روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)،  وزارت اطلاعات پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفت: «هدف از سفر دوروزه هیئت پاکستانی به کابل، گفت‌وگو با رهبری افغانستان [طالبان] در مورد وضعیت انسانی در آن کشور، و نیز توصیه‌های پاکستان برای تعمیق مشارکت اقتصادی و کمک به افغانستان برای غلبه بر چالش‌های موجود بود.»

در آن بیانیه آمده است که هیئت دولت پاکستان، در مورد حل تنش‌های مرزی موجود نیز با مقامات طالبان سخن گفته است. 

وزارت اطلاعات پاکستان افزود: «معید یوسف در جریان سفر به کابل، با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، مولوی سلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، و شماری دیگر از اعضای کلیدی طالبان دیدار کرد و دو طرف به توافق‌هایی در زمینه تعامل اقتصادی و همکاری‌های مشترک دست یافتند.»

هیئت پاکستانی و مقامات طالبان همچنین توافق کردند که تسهیلاتی در خطوط مرزی و گمرک‌های رسمی میان دو کشور برای تبادل کالاهای تجاری ایجاد کنند و میزان تبادلات نیز افزایش یابد. هیئت پاکستانی به طالبان وعده داد که دولت پاکستان مایل است در زمینه‌های سلامت، بانکداری، گمرکات، راه‌آهن، مخابرات، و هوانوردی، فرصت‌های آموزشی برای افغان‌ها فراهم ‌سازد.

مشاور شورای امنیت ملی پاکستان و هیئت همراهش، در دیدار با سران طالبان همچنین بر عملی شدن پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای، از جمله پروژه گازرسانی تاپی، پروژه کاسا-یک‌هزار، و راه‌آهن مزارشریف-کابل- پیشاور، تاکید ورزیدند. 

روز شنبه، ۲۹ ژانویه، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که مولوی امیرخان متقی در ملاقات با موید یوسف، از او خواست که تسهیلات بیشتری برای بازرگانان افغان که در مرز پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کنند، فراهم شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز تایید کرد که در جلسه میان مولوی متقی و موید یوسف، توافق شده است که کمیته مشترکی میان پاکستان و افغانستان ایجاد شود، و افزود که این کمیته موظف خواهد شد تا «موانع سد راه تجارت را بردارد». سخنگوی وزارت خارجه طالبان و دیگر سخنگویان این گروه که از دیدار‌های مشاور امنیت ملی پاکستان با مقامات طالبان خبر دادند، اشاره‌ای به تشکیل کمیته برای حل تنش‌های مرزی میان طالبان و پاکستان نکرده‌ا‌ند.

در اواخر دسامبر ۲۰۲۱، طالبان ادعا کردند که مانع حصارکشی نیروهای پاکستانی در امتداد مرز با افغانستان شده‌اند. نوار های ویدیویی منتشرشده از امتداد مرز میان پاکستان و افغانستان در استان‌های کنر و نیمروز نیز نشان می‌داد که طالبان تلاش دارند مانع حصارکشی سربازان پاکستانی شوند. در پی آن تنش‌های مرزی، درگیری‎های پراکنده‌ای نیز میان طالبان و سربازان پاکستانی رخ داد که از تلفات آن گزارشی منتشر نشد.

در پی افزایش نگرانی‌ها از تنش‌های مرزی، روز ۲۴ دی‌ماه گذشته، شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان، در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفت که حصارکشی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان، با توافق طالبان تکمیل می‌شود و تا کنون ۹۴ درصد آن انجام شده است.

بیشتر از جهان