پاکستان حملات موشکی به افغانستان را از سر گرفت

هم‌زمان پهپاد‌های ناشناس مواضعی را در افغانستان بمباران کردند

یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس، مناطقی را در شهرستان شلتن در کنر بمباران کرده است - Dimitar DILKOFF / AFP

در سه روز آخر هفته گذشته، نیروهای نظامی پاکستان بار دیگر حملات موشکی به خاک افغانستان انجام دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، پاکستان چندین بار موشک‌هایی را به مناطقی در استان کنر در مجاورت خط دیورند شلیک کردند.

در‌ پی این حملات موشکی، یک‌تن زخمی و تعداد زیادی از دام‌های مردم تلف شدند. هم‌زمان با آن، پنج‌شنبه‌شب، هواپیماهای بدون سرنشین، مناطقی را در روستای چوگام شهرستان چلتن از توابع استان کنر نیز بمباران کردند. مقام‌های طالبان این حملات را تایید کرده و گفته‌اند که در باره این حملات با مقام‌های پاکستانی صحبت خواهند کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت: «ما رویداد کنر را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم. با پاکستان تماس خواهیم گرفت و علت این‌که دوباره حملات را به خاک افغانستان آغاز کرده‌اند را جویا خواهیم شد و دلایل آن را پیدا خواهیم کرد.»

از سوی دیگر گفته می‌شود یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس، مناطقی را در شهرستان شلتن در کنر بمباران کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشت با یک پهپاد به یک فرمانده پاکستانی طالبان حمله شده است؛ اما بلال کریمی، سخنگوی طالبان، به خبرگزاری فرانسه گفت که این حمله با موشک‌های زمین به زمین صورت گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز هدف اصلی این حمله یکی از فرماندهان پاکستانی طالبان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی فقیر محمد یکی از فرماندهان ارشد پاکستانی طالبان که مورد حمله قرار گرفت‌، از این حمله جان سالم به در برده است.

یک منبع از طالبان پاکستانی به رویترز گفت: «حوالی ساعت سه بعدازظهر، یک هواپیمای بدون سرنشین در محل ظاهر شد. ما از مولوی فقیر محمد خواستیم تا از محل دور شود، اما او قبول نکرد و گفت که در روز نمی‌توان جایی پنهان شد. چند لحظه پس‌ازاین پهپاد یک موشک را به‌ محل استقرار مولوی فقیر محمد شلیک کرد، اما موشک منفجر نشد و ما همه جان سالم به در بردیم.»

فقیر محمد، معاون تحریک طالبان است که هشت سال را در زندان بگرام در افغانستان گذرانده است و پس از سقوط جمهوریت در ۱۵ اوت، طالبان او را آزاد کرده است. حملات دولت پاکستان به جنگجویان پاکستانی طالبان پس از آن‌که این گروه آتش‌بس یک‌ماهه را دوباره تمدید نکردند، از سر گرفته شده است. طالبان پاکستانی می‌گویند، دولت پاکستان تعهدات خود را در قبال آتش‌بس دوجانبه عملی نکرده است.

حملات موشکی پاکستان به افغانستان تازگی ندارد. این کشور در ۲۰ سال گذشته به بهانه‌های مختلف اقدام به حملات موشکی به خاک افغانستان کرده است. گاهی این حملات از سوی نیروهای امنیتی افغان درگذشته جواب داده شده است، اما در بیشتر وقت‌ها این حملات بی‌جواب مانده‌اند. دولت سابق افغانستان بارها از این عملکرد پاکستان به مجامع بین‌المللی شکایت کرد، اما اثری نداشت.

بااین‌حال به‌نظر می‌رسد هدف حملات تازه پاکستان به خاک افغانستان پناهگاه‌های طالبان پاکستانی در این‌طرف دیورند است. گفته می‌شود شهرستان شلتن در کنر محل استقرار پایگاه طالبان پاکستانی است. این گروه هرچند به‌صورت مستقل در پاکستان فعالیت می‌کند، اما خود را بخشی از گروه طالبان افغانستان می‌داند که با ملا هیبت الله رهبر این گروه بیعت کرده است، چیزی که طالبان افغانستان آن را رد می‌کند.