کرزی: جنگ کنونی برای منافع آمریکا و پاکستان جریان دارد

کرزی: شهروندان مجبور هستند دست به کار شده آمریکا را از افغانستان خارج کنند

رئیس جمهور وقت، حامد کرزی در روز استقلال افغانستان در کنار نامزدهای انتخاباتی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله سخنرانی می کند، آگوست ۲۰۱۴ - WAKIL KOHSAR / AFP

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، در یک نشست خبری در شهر کابل گفت: «جنگ کنونی افغانستان را آمریکا و پاکستان برای تامین امنیت منافع‌شان شروع کردند و حالا باید این دو کشور (آمریکا و پاکستان)، این جنگ را خاتمه داده، صلح و ثبات دائمی را در افغانستان تامین کنند».

آقای کرزی گفت: «ایالات متحده آمریکا در برابر افغانستان صادق نیست، هرگاه این کشور (آمریکا)، در همکاری‌هایش با افغانستان صداقت داشته باشد، جنگ در افغانستان خاتمه یافته صلح و ثبات دائمی برقرار می‌شود؛ وگرنه شهروندان افغانستان مجبور هستند برای خاتمه جنگ و برقراری صلح و ثبات در کشورشان، دست به کار شده آمریکا را از افغانستان خارج و خود صلح را تامین کنند».

آقای کرزی، حکومت پاکستان را به ایجاد ناامنی در‌ افغانستان متهم کرد و گفت: «پاکستان به زور آمریکا در افغانستان حاکمیت می‌کند و اگر آمریکا نباشد، زور پاکستان به افغانستان نمی‌رسد، در آن صورت شهروندان افغانستان می‌دانند که با پاکستان چگونه رفتار کنند». به گفته کرزی: «افغانستان آزاد و مستقل نیست، اگر می‌بود حکومت پاکستان نمی‌توانست که در خط دیورند، حصار کشی کند».

رئیس جمهور پیشین افغانستان، جنگ کنونی افغانستان را دسیسه کشورهای بیرونی خواند و گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، بخاطر کشتن یک سرباز نظامی‌اش مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان را متوقف ساخت، اکنون چرا طرف‌های درگیر (حکومت و جنگجویان طالب) در افغانستان از قتل و کشتار یکدیگر دست نکشند و مذاکرات صلح را آغاز نکنند. روزانه صدها تن از شهروندان افغانستان کشته می‌شوند و باید اتحاد و اتفاق را در پیش گرفت تا از جنگ و قتل یکدیگر دست بکشند».

آقای کرزی، از کشورهای چین، آلمان، و روسیه خواست که صدای خود را برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان بلند کرده و تلاش‌های خود را در این عرصه بیشتر از گذشته بکنند، زیرا قتل عام شهروندان افغانستان در مدارس، مساجد و جای‌های دیگر جریان دارد و باید این وضعیت تغییر کند.

کرزی، از گروه طالبان خواست، به همان اندازه که بر مذاکره با آمریکا تاکید دارند، به‌عنوان مسلمان تلاش کنند با خود شهروندان افغانستان بنشینند و در مورد صلح و ثبات دائمی گفت‌وگو کنند تا این گفت‌وگوها باعث خاتمه جنگ و خون‌ریزی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کرزی، همچنین از حکومت افغانستان خواست که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و برای مذاکرات دوباره صلح تلاش کند. به گفته آقای‌ کرزی: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، زیر نفوذ خارجی‌ها برگزار می‌شود و این روندی آزاد و مستقل نیست و تا زمانی‌که صلح و ثبات دائمی در افغانستان تامین نشود، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نیز درد شهروندان این کشور را درمان نمی‌کند».

احمدخان پردیس، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در مورد این گفته‌های آقای کرزی گفت: «صلح و ثبات دائمی، گم شده تمام شهروندان درد و رنج دیده افغانستان است اما صلح واقعی زمانی تامین خواهد شد که ما نخست اجماع سیاسی در کشور خود داشته باشیم و همه یکجا برای تامین صلح و ثبات در کشور تلاش کنیم؛ متاسفانه حالا در داخل کشور خود مشغول زد و بندهای دیگر، حتی بر ضد صلح و ثبات هستیم. یک گروه آماده مذاکره است اما گروه دیگر مخالف است و در این حالت هیچ‌ تلاشی نتیجه مثبت نمی‌دهد. از دولت، سیاسیون و شهروندان افغانستان می‌خواهم، اگر واقعا نیت صلح دارید، نخست با هم صلح نموده یکی بشوید، بعدا با طرف‌های درگیر می‌توانید وارد گفت‌وگو شده به یک نتیجه خوب برسید، در غیر آن صلحی که تحفه بیرونی‌ها باشد کمتر از جنگ داخلی نیست».

جمال خان نادر، ساکن شهر کابل نیز گفت: «معلوم نیست چه کسانی راست می‌گویند؟ آقای کرزی، در زمان حکومت خود یک روز هم نشد که برای تامین صلح قدم عملی بردارد، به جز اینکه شب و روز طالبان را از زندان‌ها رها می‌کرد و قدرت این گروه را نسبت به گذشته بیش‌تر می‌کرد؛ حالا به سر و کله خود می‌کوبد که چرا صلح نمی‌کنند و یا اینکه آمریکا صادق نیست. این سیاست‌مداران بی‌برنامه بدانند که ویران کنندگان اصلی افغانستان این‌ها بودند و هستند، زیرا در زمان حکومت‌شان تمام توانایی‌ها وجود داشت اما نکردند».

آقای کرزی، به طالبان هشدار داد که نمی‌توانند از طریق معامله با ایالات متحده آمریکا، بر شهروندان افغانستان حکومت کنند، آنان پس از صلح و با شرکت در انتخابات و در صورت پیروزی می‌توانند به خواسته‌های قانونی‌شان برسند و حکومت کنند.

بیشتر از