معاون رئیس عقیدتی حوثی‌ها: آماده انجام عملیات در عربستان هستیم

رسانه نزدیک به سپاه از حملات حوثی‌ها به امارات حمایت می‌کند

جمهوری اسلامی ایران از گروه انصارالله یمن حمایت می‌کند - AFP

در پی حملات حوثی‌های یمن به امارات متحده عربی، این گروه مورد حمایت ایران بار دیگر امارات و عربستان سعودی را تهدید کرد. عابد بن محمد الثور، معاون رئیس اداره ارشاد معنوی (عقیدتی) نیروهای حوثی، در این باره گفت: «ما آماده انجام ماموریت‌های بزرگ در عمق عربستان سعودی هستیم و ضربه‌های بعدی به امارات موثرتر و قدرتمندتر از قبل خواهد بود.»

او در گفتگوی اختصاصی با تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است، ضمن تهدید امارات متحده عربی و بیان اینکه «برای تحقق گزینه‌های نظامی خود تا عمق امارات پیش خواهیم رفت»، افزود: «امارات تحت حملات و ضربه‌های ما خسارات زیادی متحمل خواهد شد و هرگز نمی‌تواند از سرزمین‌های خود محافظت کند.»

وی در بخشی دیگری از سخنانش نزدیکی امارات متحده عربی با اسرائیل را یکی از دلایل حملات حوثی‌ها به خاک این کشور دانست.

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، روز دوشنبه، ۱۷ ژانویه، هدف حمله پهپادی قرار گرفت و آتش‌سوزی و انفجار سه مخزن نفتی به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن شش تن انجامید. آتش‌سوزی دیگری هم در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ابوظبی رخ داد. شبه‌نظامیان حوثی مسئولیت این حمله‌‌ها را بر عهده گرفتند.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل، پس از اعلام رای شورای امنیت در محکومیت حملات حوثی‌ها به ابوظبی، به خبرنگاران گفت: «روشن است که صنعا در کنار برخی مبادی دیگر، نقطه‌ای بود که موشک‌های کروز و بالیستیک و پهپادها علیه کشور من از آنجا به پرواز درآمدند تا بیشترین شمار غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی را هدف بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که تنها به‌صورت مستشاری از گروه انصارالله یمن حمایت می‌کند. اگرچه شواهد متعددی وجود دارد که حکومت ایران نه‌تنها کمک مسشتساری، بلکه حمایت تسلیحاتی نیز از این گروه می‌کند تا جنگ نیابتی علیه امارات و عربستان سعودی را پیش ببرد.

پنج کشور بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در اطلاعیه‌ای مشترک، حملات اخیر حوثی‌ها به مکان‌های غیرنظامی در پادشاهی عربستان و ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را محکوم و بر حمایت از امنیت ملی هر دو کشور حوزه خلیج فارس تاکید کردند.

آن‌ها همچنین درمورد پشتیبانی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها و ارائه غیرقانونی تامین غیرقانونی موشک‌ها و دیگر تسلیحات پیشرفته به این گروه شورشی که نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، گفت‌وگو کردند.

خلیفه شاهین خلیفه المرر، معاون وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی در امور سیاسی امارات نیز در نشست اتحادیه عرب دراین‌باره گفت: «اگر پشتیبانی و منابع تسلیحاتی ایران نبود، شورشیان حوثی نمی‌توانستند به تجاوزهای خود ادامه دهند.»

پس از تسلط حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بر شهر صنعا، پایتخت یمن، در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی و قانونی آن کشور، با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل یمن، با آن‌ها می‌جنگند. امارات متحده عربی و نیروهای مورد حمایتش در یمن نیز از آغاز تشکیل ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵، با حضور در آن، در جنگ یمن نقش داشته‌اند.

حوثی‌ها در سال‌های گذشته به‌طور مرتب با پهپاد و موشک به مناطقی از عربستان سعودی حمله کرده‌اند که البته بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، اغلب این حمله‌ها رهگیری و خنثی شده‌اند؛ اما حمله ۲۷ دی‌ماه به امارات متحده عربی نخستین عملیات جدی حوثی‌ها علیه آن کشور بود.  

بیشتر از جهان