سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل

مشاور امنیت ملی پاکستان گفت که هنوز از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌شود

وزارت امور خارجه پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که قرار است مشاور امنیت ملی آن کشور روز هشتم بهمن به کابل سفر کند- منصور احمد خان/ توییتر

روز شنبه نهم بهمن، موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، در راس هیئتی به کابل رفت. در ترکیب این هیئت، محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز حضور دارد. منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، در توییتی از رسیدن مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل خبر داد و نوشت که آقای یوسف «دیدار سازنده‌ای» با مولوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان داشت. قرار است دیدارهای وی با بقیه مقام‌های طالبان در مورد مسائل اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه یابد.

هیئت پاکستانی به ریاست یوسف موید در فرودگاه کابل مورد استقبال وزیر تجارت و صنایع طالبان قرار گرفت. سپس او دیداری با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان داشت. سخنگویان طالبان و رسانه‌های پاکستانی جزئیات این ملاقات‌ها را هنوز اعلام نکرده‌اند.

وزارت امور خارجه پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که قرار است مشاور امنیت ملی آن کشور روز هشتم بهمن به کابل سفر کند، اما این سفر به دلایل نامشخصی یک روز به تعویق افتاد. شماری از رسانه‌ها دلیل تعویق سفر آقای موید را تجمع اعتراضی مردم در فرودگاه کابل عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل درست دو روز بعد از اظهارات او در نشست کمیته دائمی روابط خارجی شورای ملی پاکستان در مورد افغانستان صورت گرفت. موید یوسف در جلسه گزارش‌دهی به آن کمیته، با اشاره به حمله‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک آن کشور، گفته بود: «خاک افغانستان هنوز علیه پاکستان استفاده می‌شود.» به گزارش روزنامه‌های پاکستان، آقای موید در این نشست گفت: «حکومت [پاکستان] در مورد روی کار آمدن دولت طالبان در کشور جنگ‌زده افغانستان کاملا خوش‌بین نیست.»

 پس از نشر این اظهارات آقای یوسف در رسانه‌ها، وی در توییتی ادعا کرد که سخنانش تحریف شده است. ملک محمد احسان تیوانا، رئیس کمیته روابط خارجی شورای ملی پاکستان، نیز در حساب توییترش نوشت: «در نشست گزارش‌دهی آقای یوسف به کمیته، بر مثبت بودن تعامل بین دولت پاکستان و دولت موقت افغانستان [طالبان] تاکید شد.»

پیش از این، در ماه دسامبر ۲۰۲۱، نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، در یک پیام تصویری ادعا کرد که با طالبان افغانستان هم‌پیمان‌اند و همه عضو یک گروه هستند. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان، این اظهارات را رد کرد و گفت: «آن‌ها بخشی از ما نیستند و ما هیچ هدف مشترکی نداریم.»

بر پایه پژوهش اندیشکده مطالعات امنیت و منازعه پاکستان که دوم ژانویه منتشر شد، پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، حمله‌های شورشیان در خاک پاکستان حدود ۵۶ درصد افزایش یافته است. این پژوهش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۹۴ حمله مسلحانه از سوی شورشیان در پاکستان انجام شده است که در نتیجه آن، ۳۹۶ نفر، از جمله ۱۸۶ غیرنظامی و ۱۹۲ نفر از نیروهای امنیتی آن کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که آمار سال ۲۰۲۰ نزدیک به نصف این تعداد حمله،  یعنی ۱۸۸ حمله بود، که در آن‌ها ۲۶۶ نفر کشته شدند.

هرچند تا کنون جزئیات کامل گفت‌وگوهای مشاور امنیت ملی پاکستان و سران گروه طالبان به دست رسانه‌ها نرسیده است، اما به احتمال زیاد، و به دلیل نگرانی‌های امنیتی پاکستان، یکی از محورهای این گفت‌وگوها، نگرانی‌های پاکستان از حمله‌های شورشیان هم‌پیمان با طالبان افغانستان در خاک آن کشور است.