چین با سفر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به سین کیانگ موافقت کرد

مقام‌های حزب کمونیست چین بر این باورند که مسلمانان اویغور کار ندارند و درنتیجه به‌سادگی خوراک تبلیغ‌های مذهبی می‌شوند

چین همچنین می‌خواهد این سفر به‌جای تحقیق با پیش فرض شکل‌گیری نقض حقوق بشرT به‌عنوان یک دیدار دوستانه انجام شود- AFP

مسئله سرکوب مسلمان اویغور در چین به سوژه اصلی نقض حقوق بشر پیش از مسابقات المپیک زمستانی پکن تبدیل شده است. این موضوع باعث شده تا برخی از کشورها مسابقات را تحریم کنند. در این شرایط چین پذیرفته است تا پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHCR) را برای بازدید از سین کیانگ میزبانی کند.

بر اساس گزارش اختصاصی روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست»، میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، قرار است پس از« المپیک زمستانی پکن» از منطقه سین کیانگ چین دیدار کند.

موافقت با این سفر در حالی صورت می‌گیرد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از سپتامبر سال ۲۰۱۸ مذاکراتی را با پکن برای برنامه‌ریزی انجام این سفر پیگیری کرده است.

دولت چین مجوز این سفر را به شرطی صادر کرده است که سفر «دوستانه» باشد و به‌منظور تحقیق و تفحص انجام نشود.

گروه‌های حامی حقوق بشر مدت‌هاست که چین را به سرکوب سیستماتیک اقلیت مسلمان اویغورها، در استان سین کیانگ متهم می‌کنند.

نگرانی‌هایی در مورد نقض حقوق بشر با اجرای اقداماتی مانند حبس گروهی، کار اجباری، شکنجه و تجاوز جنسی بیش از یک‌میلیون اویغور در بازداشتگاه‌های منطقه وجود دارد.

چین این اتهامات را رد کرده و گفته است که این مراکز به‌عنوان بخشی از برنامه‌ای برای جلوگیری از خشونت و اقدامات جدایی‌طلبانه فعالیت می‌کنند و آموزش‌های حرفه‌ای داوطلبانه ارائه می‌دهند.

دفتر خانم باشله تأیید کرد که آن‌ها در حال مذاکره با چین برای یک سفر احتمالی هستند، اما تاکید کردند که این سفر باید «معنادار و با امکان دسترسی بدون نظارت» به منطقه سین کیانگ باشد.

روپرت کولویل، سخنگوی او روز جمعه گفت: «همان‌طور که کمیساریای عالی گفته است، دسترسی معنادار و بدون محدودیت به منطقه سین کیانگ بسیار مهم است.»

منابع آگاه به روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» گفتند که پکن خواستار «تأخیر» در انتشار گزارش آتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد سین کیانگ تا پایان بازی‌ها شده است.

یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «پس از گفتگوهای اخیر با میشل باشله و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، چین با میزبانی باشله پس از المپیک زمستانی پکن موافقت کرده است.»

چین همچنین می‌خواهد این سفر به‌جای تحقیق با پیش فرض شکل‌گیری نقض حقوق بشر، به‌عنوان یک دیدار دوستانه انجام شود.

بازی‌های المپیک زمستانی پکن که قرار است از ۴ تا ۲۰ فوریه برگزار شود، بار دیگر سوابق نقض حقوق بشر چین در چین را مورد توجه قرار داده است.

واشنگتن اعلام کرد به دلیل «نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت» چین علیه اویغورها ، نماینده دیپلماتیک خود را به بازی‌ها اعزام نخواهد کرد. درخواست ایالات متحده برای تحریم به‌سرعت با حمایت استرالیا، بریتانیا، ژاپن و کانادا همراه شد. در مقابل چین هشدار داد که ایالات متحده بهای این اقدام را خواهد پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هفته قبل از شروع این رویداد، ائتلافی متشکل از ۲۴۳ گروه حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی شده‌اند. این سازمان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن در بحبوحه جنایات و نقض شدید حقوق بشر دولت چین افتتاح می‌شود.»

سوفی ریچاردسون، مدیر چین در دیده‌بان حقوق بشر، روز جمعه به رویترز گفت که هیچ‌کس نباید در تلاش چین برای منحرف کردن تمرکز از جنایاتش فریب بخورد.

مجموعه‌ای از اسناد تازه فاش شده از ارتباط مستقیم سخنان رهبر حزب کمونیست چین و پروژه‌های بازآموزی و کوچ اجباری مردم اویغور در استان سین کیانگ این‌ کشور پرده بر‌داشته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی این اسناد که به نام «اسناد سین کیانگ» معروف شده‌اند، نشان می‌دهند که فشارهای دولت چین بر مردم اویغور در راستای دستورات شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، اجرا می‌شود. بر اساس این اسناد تقریبا تمامی این اطلاعات مهر اسناد محرمانه دارند و مطالبی بسیار حساس و کلیدی درباره خط‌مشی دولت چین درباره استان سین کیانگ را فاش می‌کنند.

این اسناد می‌گویند سه میلیون کشاورز اویغور به کارهای تمام‌وقت فرستاده شدند چرا که مقام‌ها بر این باورند که این مردم کار زیادی ندارند که انجام بدهند و در نتیجه  به‌سادگی خوراک تبلیغ‌های مذهبی می‌شوند.

مطابق این اسناد، رئیس‌جمهوری چین می‌گوید کسی که شغلی ندارد مسئله‌‌ساز است و شرکت‌های چینی باید با به‌کار گرفتن این افراد به در‌هم‌تنیدگی قومی در کشور کمک کنند و فضایی را شکل دهند که در آن کارگران در برابر افراط‌گری مذهبی ایمن شوند.

شی جین‌پینگ همچنین از «شرکت ساختمانی و تولیدی سین کیانگ» خواسته است نقشی فعال‌تری بر عهده بگیرد و با بهینه‌سازی منابع جمعیتی و اسکان دادن مردم در مکان‌های جدید به حل مشکل کمک کند.

رئیس‌جمهوری چین در سندی از «امنیت جمعیتی» و «تناسب جمعیتی» به‌عنوان بنیان‌های مهمی برای ثبات و صلح درازمدت سخن گفته است.

بیشتر از جهان