ربات جراح بدون کمک انسان، یک خوک را عمل کرد

دانشمندان امیدوارند استفاده از سامانه‌های رباتیک مشابه به جراحی‌های کامل روی بدن انسان بیانجامد

ویژگی‌های جدید این ربات این است که دقت عمل جراحی را با ابزار ویژه بخیه زدن و سامانه‌های عکس‌برداری که تصاویر دقیق‌تری از جراحی فراهم می‌کند، افزایش می‌دهد- Johns Hopkins University

یک ربات بدون کمک انسان روی یک خوک عمل جراحی انجام داده است.

این ربات، عمل جراحی لاپاراسکوپی روی یک خوک و عمل اتصال اندام‌ها در بدن چند نوع حیوان را با موفقیت انجام داده است.

این جراحی برای نخستین بار بدون دخالت بشر انجام شده است.

دانشمندان امیدوارند استفاده از سامانه‌های مشابه رباتیک به جراحی‌های کامل روی بدن انسان بیانجامد. 

یک ربات موسوم به «ربات خودکار هوشمند بافتی» (استار) این جراحی ظریف لاپاراسکوپی که شامل متصل کردن دو انتهای روده در چهار حیوان بود را انجام داد.

بنا به این پژوهش این ربات روندی را که مستلزم دقت بالا و تکرار یک حرکت بود، با موفقیت کامل انجام داد.

دکتر اکسل کریگر، مولف ارشد این گزارش از دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید این نخستین باری است که جراحی لاپاراسکوپی را یک ربات بدون دخالت انسان انجام می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند اتصال دو انتهای روده یکی از چالش‌ برانگیزترین عمل‌های جراحی جهاز هاضمه است که مستلزم زدن بخیه‌ها با دقت بسیار بالا است.

کمترین لرزش دست یا بخیه زدن در جای غلط می‌تواند موجب نشت‌هایی با پیامدهای فاجعه‌بار برای بیمار شود. 

دکتر کریگر، استادیار مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی وایتینگ دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «نتیجه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین عمل‌های جراحی را به‌صورت خودکار انجام دهیم؛ اتصال دو انتهای یک روده. استار این عمل جراحی را به‌مراتب بهتر از انسان روی چهار حیوان انجام داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در اختراع این ربات که با سیستم هدایت‌شونده بینایی به‌ویژه برای زدن بخیه طراحی‌شده است، با کارشناسان بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن و جین کانگ همکاری کرده است. 

دکتر کریگر استاد مهندسی الکترونیک و کامپیوتر در دانشگاه جانز هاپکینز است.

این ربات نوع بهینه شده مدل ۲۰۱۶ است که روده‌های یک خوک را ترمیم کرد، اما آن جراحی مستلزم یک برش بزرگ برای دسترسی به روده‌ها و راهنمایی بیشتر انسان بود.

کارشناسان می‌گویند ویژگی‌های جدید این ربات این است که دقت عمل جراحی را با ابزار ویژه بخیه زدن و سامانه‌های عکس‌برداری که تصاویر دقیق‌تری از جراحی فراهم می‌کند، افزایش می‌دهد.

برای ربات‌ها به‌ویژه عمل جراحی روی بافت‌های نرم به خاطر قابل‌پیش‌بینی نبودن آن دشوار است و آن‌ها را مجبور می‌کند خود را به‌سرعت برای مواجهه با موانع غیرمنتظره تطبیق دهند. 

این پژوهش یک سیستم کنترل جدید را در استار قرار می‌دهد که می‌تواند در زمان واقعی درست مثل یک جراح انسان نحوه جراحی را تنظیم کند.

دکتر کریگر می‌گوید: «آنچه استار را خاص می‌کند این است که این نخستین سیستم رباتی است که برنامه‌ریزی می‌کند، وفق می‌دهد و با کمترین دخالت انسانی برنامه جراحی روی بافت نرم را عملی می‌کند.» 

او افزود: «آناستوموز (ایجاد پیوند میان دو بافت) رباتیک یکی از راه‌هایی است که با آن می‌توان اطمینان یافت که عمل‌های جراحی که مستلزم دقت زیاد و تکرار حرکت هستند، بدون نیاز به مهارت‌های جراح  با درستی و دقت عمل بهتری برای بیمار انجام می‌شود.»

«ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که این به انجام عمل‌های جراحی روی بیماران آزادی بیشتری خواهد داد و نتایج آن را قابل پیش‌بینی‌تر و یکدست‌تر خواهد کرد.» 

گزارش این کشف در نشریه «ساینس رباتیک» منتشر شده است.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی