دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: خبرهای خوبی از مذاکرات به گوش نمی‌رسد

«ایران در رابطه با تایید و یا نفی توافق موقت، هنوز نظر رسمی ارائه نداده است»

پیش‌تر اعلام شده بود که روسیه به مقامات ایرانی پیشنهاد کرده تا در ازای آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران، توافق موقت را بپذیرد- عکس از موج نیوز

با وجود اینکه دیپلمات های حاضر در وین روند گفتگوها را مثبت ارزیابی می‌کنند، علی علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در باره نتیجه مذاکرات گفت: «بر سر موضوعات فنی، توافق کاملی وجود ندارد و مباحث فنی بزرگ‌ترین مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است که فعلا خبرهای خوبی از حل این موانع به گوش نمی‌رسد.»

به گزارش آفتاب نیوز، او در رابطه با امکان برقراری «توافق موقت»، گفت: این مسئله یکی از پیشنهادهایی بود که از سوی آمریکا و اروپایی‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای مدتی فریز شود و بخشی از تحریم‌ها هم همین‌طور، باقی بماند تا در آینده به توافق جامع برسند؛ ولی ایران در رابطه با تایید و یا نفی این توافق، هنوز نظر رسمی ارائه نداده است.

پیش‌تر اعلام شده بود که روسیه به مقامات ایرانی پیشنهاد کرده تا در ازای آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران، توافق موقت را بپذیرد.

پیشنهاد توافق موقت در شرایطی مطرح می‌شود که با طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، نگرانی‌ها در دولت بایدن نسبت به پایان یافتن زمان مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر بازگشت کامل به برجام بیشتر شده است. اگر توافق موقت پیشنهادی روسیه حاصل شود، احتمالا ایالات متحده و سایر دولت‌ها آن را اولین گام برای بازگشت کامل به برجام و نه یک توافق جدید یا جداگانه معرفی می‌کنند، زیرا هرگونه توافق جدید و جداگانه از برجام می‌تواند باعث بازنگری کنگره امریکا شود.

با وجود این، دیپلمات‌هایی که در این مذاکرات شرکت دارند می‌گویند در روزهای اخیر پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها صورت گرفته است،‌ به‌ گفته مسئولان جمهوری اسلامی، به جز موضوع برجام و محدودیت‌های هسته‌ای، لغو تحریم‌ها از مهمترین بخش‌های اختلاف‌ها بین طرفین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، روزنامه جروزالم پست هفته گذشته به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: «ایران در تبادل‌نظر و محتوا از خود جدیت بیشتری نشان داده است، هرچند گفت‌وگوها همچنان به‌کندی پیش می‌رود.»

مقام‌های غربی و حتی نماینده روسیه معتقدند که دلیل کندی مذاکرات، عدم گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا است. موضوعی که با دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران، به رویکرد مذاکرات در دولت جدید تبدیل شده است.

اما علی خامنه‌ای در چرخشی جدید، روز ۱۹ اظهار کرد: «ما با دشمن مذاکره و تعامل می‌کنیم، اما در مقابل حرف زور تسلیم نمی‌شویم.»

بلافاصله پس از این سخنان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نمی‌گیریم.»

امیرعبداللهیان افزود: «آمریکایی‌ها مکررا درخواست دارند برای مذاکره، ولی ما هنوز به این نقطه در جمع‌بندی‌های خود نرسیده‌ایم.»

علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، هم روز مشابه همین مواضع را بیان کرد و گفت: تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.

اگرچه او روز گذشته پس از انتقادات روزنامه کیهان که به عنوان بازتاب دهنده بیت رهبری شناخته می‌شود، از سخنان خود عقب‌نشینی کرد.