پروازهای خروج از افغانستان پس از دو ماه وقفه از سر گرفته شد

روند تخلیه در ماه نوامبر ۲۰۲۱ و با مداخله طالبان متوقف شده بود

دلیل توقف روند تخلیه درخواست طالبان از خطوط هوایی قطر برای اختصاص چند صندلی در هر پرواز به اعضای این گروه عنوان شده است‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

روز چهارشنبه ۶ بهمن (۲۶ ژانویه)، نخستین پرواز خروج از افغانستان پس از دو ماه وقفه، با یک هواپیمای قطری انجام شد که در آن شماری از آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا، پروازهای تخلیه آمریکا که از نوامبر متوقف شده بود، از سر گرفته شده است و روز چهارشنبه در نخستین پرواز چارتر در دو ماه اخیر، شماری از شهروندان آمریکایی افغانستان را ترک کردند. وزارت خارجه آمریکا تاکنون دراین‌باره اظهارنظر نکرده است.

سی‌ان‌ان اوایل ماه ژانویه گزارش داد که حدود ۸۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند و در تلاش‌اند از این کشور خارج شوند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز اوایل ژانویه تایید کرد که شماری از آمریکایی‌ها با خانواده‌هایشان در افغانستان حضور دارند و درخواست کرده‌اند از این کشور خارج شوند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت‌ حدود ۱۵۰ شهروند آمریکایی که در افغانستان مشغول به کارند، مایل به ترک این کشور نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند خروج شهروندان خارجی یکی از مهم‌ترین نکات در گفت‌وگوها و ملاقات میان طالبان و مقام‌های غربی در پنج ماه گذشته بوده است. توماس وست، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان که تاکنون بارها با هیئت طالبان در دوحه، اسلام‌‌آباد و اسلو ملاقات کرده‌‌، همواره بر تضمین و تسهیل روند خروج شهروندان خارجی و افغان‌هایی که می‌خواهند کشورشان را ترک کنند، تاکید کرده است.

روند تخلیه شهروندان آمریکایی و همکاران محلی دولت آمریکا که با همکاری وزارت خارجه قطر و خطوط هوایی این کشور انجام می‌شود، در ماه نوامبر و با مداخله طالبان متوقف شد. دلیل توقف روند تخلیه درخواست طالبان از خطوط هوایی قطر برای اختصاص چند صندلی در هر پرواز به اعضای این گروه عنوان شده است. رسانه‌های آمریکایی در ماه نوامبر گزارش دادند که شماری از اعضای طالبان با پروازهای تخلیه از کابل به قطر رفتند، اما زمانی که مسئولان روند تخلیه مانع این کار شدند، طالبان جلوی این پروازها را گرفت.

هنوز روشن نیست که پروازهای تخلیه با چه توافقی از سر گرفته شده است، اما روز دوشنبه ۵ بهمن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر به قطر با محمد ابن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، دیدار و بر ازسرگیری روند تخلیه از افغانستان تاکید کرد.

در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فروپاشی سریع دولت اشرف غنی در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی از افغانستان خارج شدند. در روند پرشتاب تخلیه که در آن نیروهای هوایی و خدماتی از ۳۰ کشور به رهبری آمریکا دخالت داشتند، حدود ۱۳۰ هزار نفر از افغانستان خارج شدند، اما بسیاری از کسانی که تحت تعقیب طالبان‌اند هنوز در این کشور مانده‌اند.

در جریان روند تخلیه در ۲۶ اوت، یک بمب‌گذار انتحاری وابسته به گروه داعش خراسان، خود را میان کسانی که تلاش داشتند وارد محوطه حفاظت‌شده فرودگاه کابل شوند منفجر کرد، که به کشته شدن دست‌کم ۱۹۵ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد. این حمله باعث شد تا روند تخلیه سریع‌تر و زودتر از آنچه تصور می‌شد، پایان یابد.

عملیات تخلیه، که از ۱۵ اوت آغاز شده بود، در ۳۰ اوت به پایان رسید اما آمریکا با کمک دولت قطر، گفت‌وگوهایی برای خروج ایمن شهروندان خارجی و افغان‌هایی که می‌خواهند وطنشان را ترک کنند آغاز کرد. در پنج ماه گذشته، شماری از شهروندان خارجی و افغان‌هایی که در سال‌های گذشته با نیروها و سازمان‌های خارجی کار کرده‌اند از افغانستان خارج شده‌اند، اما طالبان همواره به بهانه‌های گوناگون در این روند اخلال ایجاد کرده است.