چهار آمریکایی زمینی از افغانستان خارج شدند

طالبان در جریان عملیات تخلیه که به کمک وزارت خارجه آمریکا انجام شد، قرار داشتند

ایست بازرسی طالبان در خیابان‌های کابل-Aamir QURESHI / AFP

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده عصر دوشنبه از کمک به خروج چهار شهروند آمریکایی از افغانستان خبر داد. این افراد به طور زمینی از افغانستان خارج شده‌اند و مقصد سفر آنها اعلام نشده است.

این نخستین باری است که وزارت امور خارجه آمریکا چنین اقدامی را تسهیل می‌کند. مقامات می‌گویند طالبان در جریان این عملیات تخلیه قرار داشته و مانع آنها نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بلومبرگ، این عملیات تخلیه نخستین گام‌ها در رویکرد جدید دولت آمریکا برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از افغانستان به‌شمار می‌رود. دولت بایدن ۳۰ اوت ۲۰۲۱ همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد و به حضور ۲۰ ساله آمریکا در این کشور پایان داد.

با این حال بسیاری از شهروندان آمریکایی، دوتابعیتی‌ها، همکاران افغان نیروهای خارجی و  افغان‌هایی که می‌خواستند از کابوس طالبان فرار کنند، پشت سر گذاشته شدند.

دولت بایدن به دلیل نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیامدهای فاجعه‌بار آن شامل به قدرت رسیدن گروه افراط‌گرای طالبان مورد انتقاد قرار دارد.

روز دوشنبه نیز گزارش‌هایی از گیر افتادن حدود ۱۰۰۰ نفر در مزار شریف منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها شش هواپیما حامل افرادی که قصد داشتند از افغانستان خارج شوند، و همچنین شهروندان آمریکایی نتوانستند مجوز پرواز را از طالبان دریافت کنند.

یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت که حدود ۱۰۰ آمریکایی در افغانستان باقی‌مانده‌اند و برخی از آنها بنا بر دلایل خانوادگی یا دلایل دیگر نمی‌خواهند از افغانستان خارج شوند.

بیشتر از جهان