بانک توسعه آسیایی ۴۰۵ میلیون دلار به افغانستان کمک می‌کند

این بسته کمکی در اختیار آژانس‌های سازمان ملل که در افغانستان حضور دارند قرار می‌گیرد

بانک توسعه آسیایی تلاش می‌کند از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کند - ADB_HQ twitter

بانک توسعه آسیایی چهارشنبه، ۶ بهمن، اعلام کرد که تخصیص ۴۰۵ میلیون دلار کمک‌ بلاعوض برای حمایت از امنیت غذایی و کمک به تداوم ارائه خدمات ضروری بهداشتی و آموزشی برای مردم افغانستان را تایید کرده است.

این بانک اعلام کرد که از طریق پروژه ارائه خدمات ضروری موسوم به «حمایت از مردم افغانستان» و کمک مالی مستقیم به چهار آژانس سازمان ملل متحد که فعلا در افغانستان کار می‌کنند، تلاش می‌کند از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری و ارائه کمک‌های بشردوستانه به آن کشور را تسهیل کند.

برنامه توسعه سازمان ملل «یوان‌دی‌پی» (UNDP) با انتشار اعلامیه‌ای از تصمیم بانک توسعه آسیایی مبنی بر حمایت از مردم افغانستان و ارائه خدمات مالی به آژانس‌های سازمان ملل که در افغانستان کار می‌کنند، سپاسگزاری کرد و این کمک را برای کمک به بهبود اوضاع مردم افغانستان موثر خواند. در اعلامیه برنامه توسعه سازمان ملل آمده است: «این کمک نقدی برای تامین مالی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها، ارزیابی تاثیر کمک‌ها و تحقیقات اقتصادی برای حمایت از کمک مستقیم، به‌موقع و موثر بانک توسعه آسیایی و شرکای سازمان ملل متحد به افغانستان استفاده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله الدرداری، مسئول دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان، گفت: «ما از بانک توسعه آسیایی به دلیل اعتماد به برنامه توسعه سازمان ملل برای نظارت و گسترش اثر کمک‌ها به افغانستان سپاسگزاریم. ما مشتاقانه منتظر همکاری با بانک توسعه آسیایی و سایر شرکا، برای کمک به جلوگیری از فاجعه انسانی و فروپاشی خدماتی در افغانستانیم. همکاری ما در زمینه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی برای تعیین کار مستمر ما با بانک توسعه آسیایی و همه شرکا برای رسیدگی به بحران فعلی، حیاتی خواهد بود.»

عبدالله الدرداری از بقیه سازمان‌ها و کشورهای کمک‌کننده نیز درخواست کرد بسته‌های کمکی‌ خود به مردم افغانستان را افزایش دهند و برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان پیشگام شوند.

برنامه توسعه سازمان ملل از نخستین سازمان‌های بین‌المللی است که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور، به‌سرعت برنامه‌هایش را در افغانستان از سر گرفت و تاکنون چندین برنامه بزرگ را در شهرهای افغانستان اجرا کرده است. یکی از این برنامه‌ها «آبادی» نام دارد که در شهرهای بزرگ افغانستان مانند مزارشریف، هرات و قندوز عملی می‌شود. در این برنامه، زنان و مردانی که اخیرا شغل خود را از دست داده‌اند، به ازای کار روزانه، مزد می‌گیرند. این برنامه تلاشی در جهت حمایت از خانواده‌ها و تقویت بنیه‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی در افغانستان است.

در حالی که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به دلیل قطع منابع مالی خارجی در معرض فقر شدیدند، تداوم کمک‌ سازمان‌ها و کشورهای خارجی در جلوگیری از فاجعه انسانی و بهبود اوضاع اقتصادی در آن کشور موثر ارزیابی می‌شود.

بیشتر از اقتصاد