سقوط اف۳۵ بر ناو هواپیمابر آمریکایی هفت مجروح برجا گذاشت

خلبان پیش از برخورد جنگنده به عرشه ناو، با استفاده از صندلی پران به‌سلامت از هواپیما خارج شد

یک جنگنده اف۳۵سی لایتنینگ۲ بر عرشه ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون (۲۲ ژانویه ۲۰۲۲)- U.S. Navy/ DVIDShub

نیروی دریایی ارتش ایالات متحده اعلام کرد یک فروند جنگنده اف۳۵ آن کشور که درحال انجام تمرین‌های نظامی در دریای جنوبی چین بود، هنگام فرود بر عرشه یک ناو هواپیمابر آمریکایی دچار سانحه شد. در جریان این سانحه هفت نفر مجروح شدند.

براساس بیانیه نیروی دریایی، این جنگنده اف۳۵سی لایتنینگ۲ روز دوشنبه، چهارم بهمن‌ماه، زمانی که حادثه رخ داد، درحال انجام عملیات معمول پروازی خود در دریای جنوبی چین بوده است.  

مارک لنگفورد، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد خلبان این جنگنده پیش از برخورد آن به عرشه ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون، با استفاده از صندلی پران به‌سلامت از هواپیما خارج و به آب پرتاب شده و سپس یک هلیکوپتر نظامی او را از دریا نجات داده است.

در جریان این سانحه، هفت نفر از پرسنل نیروی دریایی آمریکا، ازجمله خلبان جنگنده، مجروح شدند. سه نفر از مجروحان برای رسیدگی پزشکی به مانیل، پایتخت فیلیپین، منتقل شده‌اند و بنابر بیانیه نیروی دریایی، درحال حاضر، وضعیت پایداری دارند. چهار مصدوم دیگر در همان کشتی یواس‌اس کارل وینسون تحت مداوا قرار گرفتند که سه نفرشان از بخش درمانی مرخص شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته لنگفورد جزئیات سقوط، دلیل آن و بازیابی این هواپیمای چندمیلیون دلاری ساخت شرکت لاکهید مارتین هنوز درحال بررسی است. او افزود که ضربه به عرشه ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون سطحی بوده و پروازهای معمول آن ازسر گرفته شده است. 

دو ناوگروه آمریکایی شامل ناوهای هواپیمابر یو‌اس‌اس کارل وینسون و یواس‌اس آبراهام لینکلن با بیش از ۱۴هزار پرسنل و تفنگدار دریایی درحال انجام تمرین‌های نظامی در دریای جنوبی چین هستند. 

ارتش ایالات متحده هدف از این تمرین‌ها را نشان دادن «توانایی نیروی مشترک فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده آمریکا برای ارائه یک نیروی دریایی قدرتمند» اعلام کرده است.

با توجه به ادعاهای ارضی چین در دریای جنوبی آن کشور و افزایش فشارهایش بر تایوان، ایالات متحده و متحدانش تحت عنوان آن‌چه عملیات‌های «آزادی ناوبری» مطابق با قوانین بین‌المللی می‌خوانند، تمرین‌های نظامی خود در منطقه را تشدید کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان، هم‌زمان با آغاز عملیات گروه‌های ضربت دو ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون و یواس‌اس آبراهام لینکلن در روز یکشنبه، چین ۳۹ جت جنگنده خود را به‌سمت تایوان به‌پرواز درآورد.

عملیات روز یکشنبه شامل بیشترین تعداد هواپیماهای اعزامی چین در سال جدید میلادی بود، اما براساس گزارش‌ها، جنگنده‌های چینی تقریبا هر روز به سمت تایوان پرواز می‌کنند و مشخص نیست که آیا این پرواز پاسخی به تمرین‌های نظامی آمریکایی بوده است یا خیر. وزارت امور خارجه چین از اظهار نظر خودداری کرد.

بیشتر از جهان