پرواز ۳۹ جنگنده چینی به سمت تایوان

وزارت دفاع تایوان گفت که با استفاده از سیستم‌های رادار دفاع هوایی، جنگنده‌های چینی را ردیابی می‌کند

تایوان و چین طی یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند، اما چین این جزیره را به‌عنوان قلمرو خود می‌داند - AFP

چین در بزرگ‌ترین نمایش قدرت خود در سال جدید، ده‌ها هواپیمای جنگی را به سمت تایوان به پرواز درآورده است.

به گفته وزارت دفاع تایوان، یکشنبه شب ۳۹ جت جنگی شامل ۲۴ جت جنگنده J-۱۶ و ۱۰ جت J-۱۰، به همراه چندین هواپیمای پشتیبانی و هواپیمای توانمند در جنگ الکترونیک به سمت تایوان به پرواز در آمدند.

در این بیانیه آمده است: «نیروی هوایی تایوان هواپیماهای ارتش آزادی‌بخش خلق را در سیستم‌های رادار دفاع هوایی خود ردیابی کرد.»

به نوشته اسکای نیوز، خلبانان چینی در طول یک سال و نیم گذشته تقریباً هر روز به سمت تایوان پرواز می‌کنند. دولت تایوان هم اقدام به انتشار منظم داده‌ها کرده است.

 بزرگترین مانور هوایی چین در اکتبر سال گذشته شامل ۵۶ هواپیمای جنگی بود. فعالیت‌ها عموماً در فضای هوایی جنوب غربی تایوان بوده است.

تایوان و چین طی یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند، اما چین این جزیره را به‌عنوان قلمرو خود می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، به دنبال افزایش سریع فعالیت نظامی چین در اطراف تایوان و وعده متعاقب جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای کمک به تایپه در صورت حمله نظامی از سوی چین، تنش‌ها بین دو کشور افزایش یافته است.

 اقدام اخیر چین هم یک روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و نیروی دریایی ژاپن به نمایش قدرت خود در دریای فیلیپین پرداختند. ناوگان این دو کشور شامل دو ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، دو کشتی تهاجمی آبی خاکی آمریکایی و یک ناوشکن به همراه هلیکوپتر ژاپنی بود.

روز ۱۰ دی سال جاری و در بحبوحه تنش‌ها با چین، تسای اینگ‌ون، رئیس‌ جمهوری تایوان، از پکن خواست که «ماجراجویی نظامی» خود را مهار کند و گفت که درگیری راه‌حل نیست.

خانم تسای در پیامی که در شب سال نو در فیس‌بوک منتشر کرد، گفت: «باید به مقامات پکن یادآوری کنیم که وضعیت را اشتباه ارزیابی نکنند و از گسترش داخلی «ماجراجویی نظامی» جلوگیری کنند.»

دریای فیلیپین ناحیه‌ای از اقیانوس آرام در شرق تایوان است. در بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده آمده است که انبوه کشتی‌های جنگی در حال انجام آموزش برای حفظ و حفاظت از منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام هستند.

بیشتر از جهان