توماج صالحی، خواننده رپ، به جریمه و حبس محکوم شد 

توماج صالحی در «ترکمانچای»، «بازمانده»، «سوراخ موش بخر» و «زندگی نرمال» مشکلات امروز جامعه ایران را به تصویر کشید

توماج در آثارش سیاست‌های جمهوری اسلامی را به باد انتقاد می‌گیرد-عکس: ویکی‌پدیا

توماج صالحی، خواننده رپ  که شهریور ۱۴۰۰ با هجوم ماموران امنیتی به خانه‌اش دستگیر شده بود، به حبس تعلیقی و جریمه محکوم شد. 

این خواننده رپ شامگاه دوشنبه، ۴ بهمن، در حساب شخصی خود در توییتر خبر داد که دادگاه او را با اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به جریمه و شش ماه حبس که به یک سال تعلیقی تبدیل شد، محکوم کرده است. صالحی در ادامه توییت خود، به دادگاه طعنه زده و رای آن را «هیزم جدیدی» برای کسانی خوانده است که به گفته او می‌خواهند وجهه این هنرمند را «تخریب» کنند. 

توماج صالحی در «ترکمانچای»، «بازمانده»، «سوراخ موش بخر» و «زندگی نرمال» مشکلات امروز جامعه ایران را به تصویر کشید و حکومت جمهوری اسلامی ایران و حامیان آن را به باد انتقاد گرفته است. او در بخشی از ترانه «سوراخ موش بخر»، با انتقاد تند از حامیان جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «اگه سرپوش گذاشتی رو قتل، تو هم قاتلی/ واسه پوشوندن جنایت باید رو خون راه بری/ بدون ماله کشیدن تو این سیستم کامل نیست/ ایران اونقدر زندان داره که همه‌تون جا بشین.»

توماج صالحی در هفته‌های آخر شهریورماه، با هجوم ۱۲ ماموران امنیتی به خانه‌اش دستگیر شد و نیروهای امنیتی او را به زندان دستگرد منتقل کردند. صالحی پس از چند روز بی‌خبری، ۳۱ شهریورماه با قرار کفالت آزاد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر دستگیری‌ او موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشت. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست این هنرمند را «بدون قید و شرط» آزاد کند. کمپین حقوق بشر در ایران نیز با انتقاد از دستگیری این خواننده رپ، در توییتی در همین زمینه نوشت: «آزادی بیان و عقیده در قوانین جمهوری اسلامی ایران جرم‌انگاری نشده، اما منتقدان و معترضان پیوسته به علت نقد و اعتراض بازداشت می‌شوند.» 

شاهزاده رضا پهلوی نیز با حمایت از این هنرمند در توییتی نوشت: «آثار توماج صالحی و شیدای همدانی تبلور هنری اعتراض‌های سراسری است و محبوبیتشان نشانه فراگیری گفتمان براندازی.» 

توماج صالحی ساکن شاهین‌شهر اصفهان است و پرونده او نیز در دادگاه همین شهر ثبت شده است. او پیش‌تر گفته بود که در یک کارگاه فلزکاری می‌کند.

بیشتر از موسیقی