«آتش‌فشان تونگا از بمب اتمی هیروشیما نیرومندتر بود»

بخش‌های بزرگی از یک جزیره در اقیانوس آرام بر اثر فوران این آتش‌فشان زیرآبی محو شد

ناسا می‌گوید قدرت انفجاری آتش‌فشانی که در تانگو فوران کرد و باعث ایجاد سونامی شد، صدها بار بیشتر از بمب اتمی آمریکا بود که در جنگ جهانی دوم شهر هیروشیما در ژاپن را با خاک یکسان کرد.

به گفته ناسا، این آتش‌فشان یک جزیره آتش‌فشانی در شمال نکوآلوفا، پایتخت تونگا، را «محو» کرد. 

مقامات کشور تونگا می‌گویند بیش از چهارپنجم مردم آن کشور تحت تاثیر سونامی و بارش خاکستر قرار گرفتند. تا کنون جان باختن سه تن تأیید شده است. 

پیش از فوران آتش‌فشان، جزیره هونگا تونگا-هونگا هاآپای از دو جزیره مجزای آتش‌فشانی شکل گرفته بود که با یک قطعه خشکی که در سال ۲۰۱۵ پدید آمد، به یکدیگر پیوستند. 

ناسا می‌گوید فوران آتش‌فشان چنان نیرومند بود که تمام آن خشکی نوپدید، همراه با تکه‌های بزرگی از دو جزیره‌ پیشین‌ محو شدند.

پراکنده شدن غبارهای خاکستر و گاز‌ها و گدازه‌های آتش‌فشانی، کشور تونگا را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است. 

بسیاری نگران بودند که بارش خاکسترهای آتش‌فشان منابع آبی جزیره را آلوده کند و بیماری‌هایی چون وبا و اسهال گسترش یابد. اما مقامات مسئول تونگا می‌گویند آزمایش‌ها نشان داده است که مشکلی برای نوشیدن آب زیرزمینی و آب باران نیست. 

اما گرده‌های ریز آتش‌فشانی که هوا را آلوده کرده است، سلامتی عمومی را تهدید می‌کند، چرا که تنفس آن‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی، اختلال قلبی-عروقی، و حساسیت ریه، چشم، و پوست منجر شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تانگو اعلام کرد که ۶۲ تن را که خانه و تمام داشته‌های خود را در این بلای طبیعی از دست دادند، از جزیره مانگو (که یکی از صدمه‌دیده‌ترین جزیره‌ها است) به جزیره مانوکا منتقل کرده است. دولت می‌گوید شاید وادار شود بسیاری از ساکنان جزیره‌های گوناگون را به دلیل نبود مواد خوراکی و لوازم اولیه، به جزیره اصلی تونگاتاپو منتقل کند. 

این مجمع‌الجزایر به دلیل قطع شدن کابل فیبر نوری در بستر دریا، پنج روز با جهان هیچ ارتباطی نداشت.

از هفته گذشته خط تلفن محدودی بازگشایی شد و تماس‌های تلفنی محدود با دیگر نقاط جهان ممکن شد. 

اما دولت آن کشور می‌گوید همچنان ارتباط میان جزیره اصلی و دیگر جزایر آن چالشی بزرگ است.

کشور تونگا به این دلیل که تا کنون از ویروس کووید تهی بوده است، از امدادگران خارجی کمک نگرفته است. این تصمیم برای در امان ماندن از شیوع این بیماری اتخاذ شده است و کمک‌های خارجی، از طریق امدادگران بومی توزیع می‌شود. اما سیون هوفانگا، نماینده سازمان ملل در منطقه، می‌گوید به دلیل ابعاد خسارت، شاید این وضعیت تغییر کند.  

کشور تونگا از ۱۷۰ جزیره تشکیل شده است و جمعیت آن نزدیک به صدهزار تن است.

بیشتر از جهان