فوران آتشفشان و سونامی در تونگا؛ استرالیا نیز هشدار سونامی صادر کرد

تونگا پیش‌تر هشدار سونامی صادر کرده بود و ساکنان محل را تخلیه کرده و به مناطق مرتفع‌تر پناه برده بودند

در پی فوران عظیم آتشفشانی زیردریایی، امواج سونامی به سواحل تونگا در اقیانوسیه رسید و برخی کشورهای جنوب اقیانوس آرام را در وضعیت هشدار قرار داد.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است امواج را نشان می‌دهد که خانه‌‌‌ها و کلیسایی در تونگا را فرا می‌گیرد. به گفته شاهدان عینی، نوکوآلوفا، پایتخت این کشور، زیر باران خاکستر است.

هشدار سونامی پیش‌تر صادر شده بود و ساکنان محل را تخلیه کرده و به مناطق مرتفع‌تر پناه برده بودند.

در پی انفجار آتشفشان هونگا تونگا‌‌ـ‌هونگا هائاپائی، ستون‌های گاز، دود و خاکستر تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری به هوا فوران کرد و صدای مهیب آن در سراسر جنوب اقیانوس آرام از جمله نیوزیلند و استرالیا شنیده شد.

به گفته ساکنان محلی، صدای فوران شبیه غرش رعد بود و بعد، آسمان تاریک شد و «بارانی از خاکستر و سنگ‌ریزه» فرو بارید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پروفسور شین کرونین، آتشفشان‌شناس از دانشگاه اوکلند، این یکی از بزرگ‌ترین فوران‌های تونگا در ۳۰ سال اخیر بوده است.

بسیار از مناطق تونگا با قطعی کامل برق، خطوط تلفن و اینترنت مواجه شدند و بنابراین، دسترسی به اطلاعات دشوار است. اما ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی ترافیک سنگین را نشان می‌دهد و مردم در تلاش‌اند به مناطق مرتفع‌تر بگریزند.

فوران ۸ دقیقه‌ای اول چنان شدید بود که صدای آن در فیجی، در فاصله بیش از ۸۰۰ کیلومتری آتشفشان، نیز شنیده شد. دولت فیجی نیز هشدار سونامی صادر کرده و مراکزی برای تخلیه ساکنان نواحی ساحلی در نظر گرفته است.

جمهوری وانواتو، یکی دیگر از جزیره‌های جنوب اقیانوس آرام، نیز هشدار مشابهی صادر کرده است.

به گفته سخنگوی دولت استرالیا، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور وضعیت را زیر نظر دارند و در صورت درخواست، آماده‌اند کمک و پشتیبانی لازم را فراهم کنند.

هشدار سونامی برای تاسمانی و بخش‌هایی از سواحل شرقی استرالیا نیز صادر شده است. مقام‌های مسئول به ساکنان نیوساوت ولز در شرق استرالیا هشدار داده‌اند «از آب خارج شوند و از نواحی ساحلی فاصله بگیرند».

در نیوزیلند، که بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر با تونگا فاصله دارد، سازمان مدیریت بحران ملی اعلام است که در نواحلی ساحلی شمال و شرق جزیره شمالی «جریان‌های قوی و غیرعادی و در ساحل امواج خروشان پیش‌بینی‌نشده مشاهده می‌شود».

بیشتر از جهان