هشدار سونامی پس از فعال شدن آتشفشان زیر اقیانوس

مقامات اعلام کردند که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ٧.٤ نیز رخ داده است

مرکز نظارت بر سونامی در اقیانوس آرام ایالات متحده اعلام کرد که در ساموآی آمریکا، امواج سونامی به ارتفاع دو فوت (حدود ۶۰ سانتیمتر) پس از فعالیت آتشفشانی در تونگا ایجاد شده است.

تونگا پس از فوران آتشفشان زیر دریا در روز شنبه در این کشور اقیانوس آرام هشدار سونامی صادر و اعلام کرد که هشدار سونامی در سراسر تونگا اعلام شده است. این هشدار تا مناطق شمالی نیوزلند صادر شده است.

مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام در هونولولو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سونامی در اثر این زمین لرزه ایجاد شد و بر اساس داده‌های موجود، به دلیل نوسانات سطح دریا و جریان‌های قوی اقیانوسی تهدیدی برای بخش ساموآی آمریکا وجود دارد که می‌تواند در امتداد سواحل، بندرها و آب‌های ساحلی خطرآفرین باشد».

این مرکز در حال رصد خطر سونامی است.

در میان اقدامات توصیه شده، آمده است: «افراد نزدیک اقیانوس و در امتداد سواحل ساموآی آمریکا باید فوراً از سواحل و بنادر دور شوند.»

جزیره فیجی نیز با صدور یک توصیه عمومی از مردم ساکن در مناطق کم ارتفاع ساحلی خواسته است تا با پیش بینی جریان های قوی و امواج خطرناک به سمت امن حرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس هواشناسی ساموآ گفت که نظارت بر سونامی در تمام مناطق ساحلی کم ارتفاع ساموآ وجود دارد. این آژانس اعلام کرد: به همه افرادی که در مناطق کم ارتفاع ساحلی زندگی می کنند توصیه می شود از مناطق ساحلی دوری کنند و مردم باید از بازدید از مناطق ساحلی خودداری کنند.

فوران آتشفشانی روز شنبه جدیدترین فوران از مجموعه فوران‌های آتشفشان هونگا تونگا هونگا هاآپای در این منطقه است. مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام همچنین هشدار داد که هر فردی در اقیانوس باید از آب خارج شود و اینکه «افراد نزدیک اقیانوس باید از سواحل و بندرها دور شوند.»

این سازمان همچنین از ساکنان خواسته است تا زمانی که مقامات محلی شفاف سازی نکرده اند به مناطق تخلیه شده برنگردند.

در همین حال مقامات اعلام کردند که زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر رخ داده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که توده‌ای از خاکستر، بخار و گاز به وسعت ۵ کیلومتر تا ارتفاع ۲۰ کیلومتر به هوا برمی‌خیزد.

در سال ۲۰۰۰، دو زمین لرزه بزرگ در میانه راه بین ساموآ و ساموآی آمریکایی رخ داد و آن زمین لرزه‌ها امواج سونامی تا ارتفاع ۲۲ متری را ایجاد کرد که حداقل ۱۹۲ نفر را کشت. ۱۴۹ نفر در ساموآ، ۳۴ نفر در ساموآی آمریکایی، و ۹ نفر در نیواتوپوتاپو، تونگا.

بیشتر از جهان