وزارت بهداشت: از سویه اومیکرون خبرهای خوبی نداریم

رنگ نارنجی به نقشه رنگ‌بندی ویروس کرونا در ایران بازگشت

افزایش تعداد مبتلایان و غالب شدن سویه اومیکرون احتمال آغاز موج ششم همه‌گیری کرونا در ایران را بیشتر کرده است - ATTA KENARE / AFP

اپلیکیشن «ماسک» که رنگ‌بندی شهرهای ایران بر اساس میزان مبتلایان به کرونا را منتشر می‌کند، از بازگشت رنگ نارنجی به نقشه ایران خبر داد و اعلام کرد که با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. وضعیت شهرستان اردکان در استان یزد نیز نارنجی اعلام شد. بر اساس جدیدترین گزارش ماسک، در حال حاضر ۴۴ شهرستان ایران در وضعیت زردند.

آماری که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا منتشر می‌کند همچنین نشان می‌دهد تعداد بیماران در حال افزایش است. روز یکشنبه، ۳ بهمن، تعداد مبتلایان جدید پنج هزار و ۱۴۴ نفر اعلام شد؛ حال‌ آنکه یک روز قبل‌ از آن، تعداد مبتلایان سه هزار و ۵۰۳ نفر بود. مقایسه آمار مبتلایان روز یکشنبه، ۳ بهمن، با آمار مبتلایان روز یکشنبه ۲۶ دی‌، نیز نشان می‌دهد که تعداد بیماران در مدت یک هفته بیش از دو برابر شده است چرا که در ۲۶ دی‌ماه، دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید شناسایی شده بودند.

افزایش چهار برابری تعداد مبتلایان

افزایش تعداد مبتلایان و غالب شدن سویه اومیکرون احتمال آغاز موج ششم همه‌گیری کرونا در ایران را بیشتر کرده است. مقام‌های وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید کرده‌اند؛ سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، شامگاه یکشنبه، ۳ بهمن، در یک برنامه تلویزیونی، از شیوع گسترده سویه اومیکرون در ایران خبر داد و گفت: «خبرهای خوبی نداریم.»

او با اعلام پنج هزار نفر بیشتر شدن تعداد مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در هفته گذشته، گفت: «افرادی که به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند، خیلی بدحال نیستند، اما اگر همین روند ادامه پیدا کند و پروتکل‌ها رعایت نشود، این احتمال هست که طی چند هفته آینده بیماران به بیمارستان‌ها بیایند.»

به گفته کریمی، با توجه به قدرت سرایت سویه اومیکرون، احتمال ورود به موج ششم کرونا بسیار زیاد است. این موضوع را بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز تایید کرد. او تعداد بیماران سرپایی چند روز اخیر را چهار برابر بیشتر اعلام و تاکید کرد: «تزریق دوز سوم واکسن کرونا باید به‌سرعت انجام شود زیرا نگران اومیکرونیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۲۲ درصد مردم ایران دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و این در حالی است که جامعه پزشکی یک‌صدا تاکید کرده‌اند که مهم‌ترین راهکار برای در امان ماندن از سویه اومیکرون تزریق دوز یادآور واکسن است.

بهرام‌ عین‌اللهی در سخنان روز یکشنبه خود مدعی شد که مردم ایران از دوز سوم واکسن «استقبال خوبی» نکرده‌اند اما گزارش‌های میدانی و شواهد نشان می‌دهد که اغلب شهروندان به زدن واکسن‌های ایرانی و چینی در دوز یادآور تمایلی ندارند و ترجیح می‌دهند واکسن‌های معتبر و دارای تاییدیه جهانی را تزریق کنند.

بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش سویه اومیکرون در ایران و خارج شدن برخی شهرها از رنگ آبی، وزارت آموزش‌وپرورش بازگشایی حضوری مدارس را آغاز کرد و با وجود اینکه این اقدام با انتقاد کارشناسان روبه‌رو شد، وزیر بهداشت از آن دفاع کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عین‌اللهی درباره وضعیت بازگشایی‌ها در ایران گفت: «همان‌طور که اعلام شد، با رعایت تهویه مناسب و حفظ فاصله، بازگشایی می‌تواند انجام شود و اگر احتمال مشکل وجود داشته باشد، ممکن است ستاد ملی کرونا تصمیم دیگری اتخاذ کند؛ فعلا بازگشایی با شرایط اعلام شده در حال انجام است.»

اصرار بر بازگشایی حضوری مدارس و اجبار دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌های درس در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز وضعیت واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال مشخص نیست. با وجود اینکه عین‌اللهی از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال خبر داده بود، فروزان‌فر، معاون اجرایی او در وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دستور واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال هنوز ابلاغ نشده است. او از خانواده‌ها خواست دست نگه دارند و به مراکز مراجعه نکنند چون به گفته او، «این کار از نظر عملیاتی شدن به تصمیم‌های بیشتر نیاز دارد».

بر اساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اجباری است و حاضر نشدن آنان حکم غیبت را دارد؛ اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال پس از مشخص شدن نوع واکسن، باید با درخواست و رضایت والدین انجام شود. به‌عبارت‌دیگر، دولت از یک‌سو خانواده‌ها را مجبور می‌کند فرزندشان را به مدارس بفرستند و از سوی دیگر با گرفتن رضایت‌نامه از والدین، از زیر بار مسئولیت هرگونه عوارض احتمالی شانه خالی می‌کند.

روز دوشنبه، ۴ بهمن، حمید عمادی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا از وقوع موج ششم کرونا تا پایان بهمن خبر داد و با انتقاد از بازگشایی مدارس گفت: «ما به عنوان دبیر علمی ستاد کرونا می گوییم باید کرونا جدی گرفته شود و بازگشایی مدارس را نداشته باشیم، اما ستاد کرونا به کار خود ادامه و بازگشایی‌ها را انجام می‌دهد؛ وقتی هم که کار خراب می‌شود، پشت هم قایم می‌شوند.»