سلام لوگری، هنرمند پرآوازه افغانستان درگذشت

با ترانه پشتوی «شابازی دی اوبدلی لیلی» به شهرت رسید و هنرش مهمان خانه‌های مردم افغانستان شد

سلام لوگری، آوازخوان مشهور محلی افغانستان-  عبدالصبور ملک‌زاده/ توییتر

سلام لوگری، آوازخوان مشهور محلی افغانستان، در ۸۶ سالگی در زادگاه خود در استان لوگر درگذشت. رسانه‌های داخلی افغانستان مرگ این هنرمند را تایید کرده‌اند. روزنامه هشت صبح به نقل از نزدیکان سلام لوگری نوشت که او روز شنبه دوم بهمن پس از یک دوره طولانی بیماری در زادگاهش درگذشت.

سلام لوگری از حدود هشت سال پیش در بستر بیماری بود. او حدود ۹۰ درصد بینایی چشمانش را از دست داده بود و توان برخاستن از جای خود را نیز نداشت. به گفته نزدیکان این هنرمند محلی‌خوان، در این هشت سال هیچ نهادی به این هنرمند کمکی نکرد و حتی امکان درمان او نیز مهیا نشد.

سلام لوگری از دوران کودکی به موسیقی محلی روی آورد. پدرش دری لوگری از شخصیت‌های مطرح موسیقی محلی در افغانستان بود. سلام لوگری از ۱۸ سالگی وارد عرصه موسیقی شد و در رادیو افغانستان که تنها رسانه موجود در آن زمان در افغانستان بود، ترانه‌های محلی زیادی خواند. از اکثر ترانه‌های او، که بیشتر روح موسیقی بومی افغانستان در آن دمیده شده بود، استقبال می‌شد، اما او به‌ویژه با ترانه پشتوی شابازی دی اوبدلی لیلی (لیلی پیراهن شهبازی دوخته است) به شهرت رسید و هنرش مهمان خانه‌های اکثریت مردم افغانستان شد. سلام لوگری علاوه بر اجرای کنسرت‌هایی در افغانستان، به کشورهای خارجی، و بیشتر به کشورهای آسیایی و اروپای شرقی نیز برای اجرای کنسرت سفر کرده بود. او در سال ۱۹۸۰ همراه با یک گروه چهار نفری به کره شمالی رفت و به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی، در آنجا کنسرت برگزار کرد. این گروه توانست مدال طلایی نیز از این کنسرت به دست بیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهه هشتاد میلادی دهه رونق موسیقی محلی در افغانستان بود. دولت آن زمان که خود را دولت کارگران و کشاورزان می‌دانست، سعی در تشویق موسیقی محلی داشت. تنها تلویزیون دولتی افغانستان هفته‌ای یک بار برنامه‌ای به نام بزم محلی داشت که در آن آوازخوانان محلی هنرنمایی می‌کردند. اما با سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله و ظهور مجاهدین و به دنبال آن طالبان، بازار هنر و به‌خصوص موسیقی از رونق افتاد و هنرمندانی چون سلام لوگری که تنها پیشه‌شان موسیقی بود، با تنگدستی و فقر روبه‌رو شدند. عده زیادی از آوازخوانان محلی در فاصله ده سال، تا سقوط طالبان، در میان این تنگدستی و فقر از دنیا رفتند و کمتر کسی متوجه مرگ آنان شد. پس از سقوط طالبان، بار دیگر بازار موسیقی در افغانستان گرم شد. اما این بار نسل نو دیگر به دنبال موسیقی محلی نبود و بیشتر همگام با موسیقی جهان پیش می‌رفت. با این حال، مجال کوچکی نیز برای آوازخوانان محلی در افغانستان ایجاد شد. اما هنرمندانی چون سلام لوگری، بیلتون، سیف‌الدین، شیر غزنوی، و دیگران، نتوانستند جایگاه مناسب خود را پیدا کنند. 

در سال ۲۰۰۳، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به سلام لوگری لقب استادی داد و این آخرین باری بود که نام وی در افکار عمومی برده و شنیده شد. پس از آن، استاد سلام لوگری به زادگاهش رفت و در گمنامی و فقر زندگی را ادامه داد. فقط سال گذشته طلوع نیوز خبری از وی منتشر کرد که نشان می‌داد سلام لوگری، هنرمند خوش‌صدای محلی‌خوان افغانستان، در بستر بیماری است. سرانجام روز شنبه دوم بهمن، استاد سلام لوگری چشم از جهان پوشید و یک هنرمند دیگر موسیقی اصیل افغانستان نقاب در خاک کشید.

بیشتر از فرهنگ و هنر