خاشه‌زوان، کمدین مشهور قندهار کشته شد

عوامل ترور خاشه‌زوان مشخص نیستند، اما او از چند سال پیش به این‌سو به نیروی پلیس پیوسته بود

طالبان اتهام تیرباران خاشه‌زوان را رد کرده است- عکس از صفحه فعالان مدنی هرات

نظرمحمد مشهور به خاشه‌زوان، یکی از کمدین‌های مشهور قندهار بود. خاشه‌زوان، شب گذشته (شنبه) به دست افراد ناشناس از خانه‌اش بیرون کشیده و سپس به دلایل نامعلوم در روستای دند قندهار تیرباران شد. 

نهادهای امنیتی این استان به رسانه‌ها گفته‌اند مردان مسلح ناشناسی شب‌هنگام این کمدین مشهور را از خانه‌اش در روستای دند قندهار بیرون کشیده‌اند و سپس تیرباران کرده‌اند.

نهادهای امنیتی قندهار عاملان ترور نظرمحمد را افراد مسلح ناشناس عنوان کرده‌اند، اما خانواده‌اش معتقدند که طالبان او را به قتل رسانده است.

خانواده نظرمحمد گفته‌اند که طالبان تاکنون جسد خاشه‌زوان را به آنان تحویل نداده است.

هنوز نهادهای امنیتی این استان و خانواده‌ این کمدین قندهاری  از دلیل اصلی قتل او آگاهی ندارند، اما گفته می‌شود که نظرمحمد، از چند سال به این‌سو به نیروی پلیس روستای شاه ولی کوت قندهار پیوسته بود و شاید طالبان به همین دلیل او را از بین برده باشند، اما گروه طالبان این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که عامل برخی از این قتل‌ها خصومت‌های شخصی است.

در حال حاضر قندهار از وضعیت امنیتی مطلوبی برخوردار نیست. از چند ماه پیش به این‌سو جنگ بین نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان در این استان شدت گرفته است. این درگیری‌ها سبب قتل صدها تن از افراد بی‌گناه و آواره شدن خانواده‌های بسیاری شده است.

پس از آغاز روند خروج سربازان خارجی از افغانستان و شدت گرفتن جنگ، قتل‌های زنجیره‌ای و مرموز در این کشور افزایش یافته است. این قتل‌های مرموز نه‌تنها در استان‌های جنگی بلکه در استان‌های امن افغانستان نیز رخ می‌دهد.

شب گذشته (شنبه) در روستای شکردره کابل، پنج تن از جوانانی که همه دانشجو بودند از سوی افراد ناشناس به قتل رسیدند، تاکنون هیچ گروه یا فردی مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفته است. دولت افغانستان نیز نتوانسته است دلیل این قتل‌ها را بیابد و عاملان آن را شناسایی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت امنیتی در این شب‌ها و روزها در افغانستان خوب نیست. شعله جنگ تمام استان‌های این کشور را فرا گرفته است. هر لحظه خبر سقوط یک یا چند روستا به دست طالبان به گوش می‌رسد و در کنار آن تلفات نظامیان افغان و افراد عادی نیز. وضعیت پیش‌آمده شهروندان افغانستان را سخت نگران ساخته است. افغان‌هایی که توان فرار داشتند به خارج از کشورشان فرار کرده‌اند، اما کسانی که توان فرار ندارند چشم امید به روند صلح دوخته‌اند تا هرچه زودتر دو طرف (دولت افغانستان با طالبان) به یک توافق برسند و جنگ را پایان داده و آتش‌بس سراسری اعلام کنند تا مردم بیشتری قربانی نشوند.

تشدید جنگ، تلفات هر روزه نظامیان افغان و افراد عادی، آوره شدن مردم از خانه‌هایشان و افزایش نگرانی‌های مردم از وضعیت موجود جنگی در افغانستان برای اعلام آتش‌بس سراسری و ایجاد حکومت موقت در این کشور صدای جامعه جهانی را نیز در آورده است.

به تازگی آمریکا، اروپا و بریتانیا از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته‌اند تا پیش از رسیدن به یک توافق نهایی برای آینده افغانستان روی یک آتش‌بس سراسری و اساسات حکومت انتقالی و همه شمول به توافق برسند. خواسته‌هایی که تاکنون از سوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان پاسخ روشنی به آن داده نشده است، اما طالبان به کنار رفتن غنی از قدرت برای رسیدن به توافق صلح پافشاری می‌کند.

بیشتر از جهان