واکسن‌های نوبت یادآوری در برابر سویه اومیکرون موثرترند

تزریق واکسن نوبت یادآوری ۹۰ درصد در جلوگیری از بستری موثر است

افرادی که در نوبت یادآوری واکسن‌های فایزر یا مدرنا زده‌اند، احتمال بسیار کمی دارد که به نوع وخیم بیماری دچار شوند‌ــ JAVIER TORRES / AFP

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌‌های ایالات متحده آمریکا سه تحقیق جدید بزرگ انجام داده است که نشان می‌دهد تزریق واکسن نوبت یادآوری (تقویتی) بهترین محافظت را در برابر سویه اومیکرون به وجود می‌آورد.

این مطالعات نشان داد افرادی که واکسن زده‌اند و در نوبت یادآوری واکسن‌های فایزر یا مدرنا تزریق کرده‌اند، احتمال بسیار کمی دارد که به نوع وخیم بیماری دچار شوند یا در اثر ابتلا به سویه اومیکرون، که حالا بانی ۹۹ درصد موارد ابتلا به بیماری‌ در ایالات متحده است، جان خود را از دست بدهند.

درمجموع، در این سه تحقیق، میلیون‌ها مورد ابتلا، صدها هزار مراجعه به بخش‌های اورژانس و ده‌ها هزار بیمار بزرگسال بستری در بیمارستان بررسی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن‌جا که اومیکرون سویه غالب در ایالات متحده شده است، یکی از این تحقیق‌ها که حدود ۸۸ هزار مورد بستری را در فاصله ماه‌های دسامبر و ژانویه در ۱۰ ایالت بررسی می‌کرد، به این نتیجه رسید که تزریق واکسن نوبت یادآوری ۹۰ درصد در جلوگیری از بستری موثر است.

این رقم را می‌توان با ۵۷ درصد مصونیت در کسانی مقایسه کرد که دو نوبت واکسن زده‌اند و از دوز دوم بیش از شش ماه می‌گذرد.

تحقیق دوم بر بیماری کووید-۱۹ و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن در ۲۵ ایالت از آغاز ماه آوریل تا کریسمس تمرکز داشت. افرادی که واکسن نوبت یادآوری را تزریق کرده بودند چه در زمانی که دلتا غالب بود و چه زمانی که اومیکرون سویه غالب شد، بالاترین ایمنی را در برابر عفونت ویروس کرونا داشتند.

این یافته‌ها همسو با پژوهش‌ها در آلمان، آفریقای جنوبی و بریتانیا است که نشان می‌دهند اثربخشی واکسن‌های موجود در برابر اومیکرون کمتر از سویه‌های پیشین ویروس کرونا است، اما باز هم مصونیت چشمگیری ایجاد می‌کنند.

آکیکو ایواساکی، متخصص ایمنی‌شناسی دانشگاه ییل، به نیویورک‌تایمز گفت: «داده‌های دیگر کشورها نیز فایده چشمگیر واکسن یادآوری را نشان می‌دهند، اما در ایالات متحده این واقعا مشهود است.»

«این ارقام باید واقعا متقاعدکننده باشند.»

کمتر از نیمی از آمریکایی‌های که دو نوبت واکسن زده‌اند، نوبت یادآوری‌شان را تزریق کرده‌اند.

مرکز پیشگیری و کنترل‌ها بیماری توصیه می‌کند همه افراد ۱۲ سال به بالا واکسن نوبت یادآوری را تزریق کنند. دریافت‌کنندگان فایزر و مدرنا پنج ماه بعد از نوبت دوم باید واکسن یادآوری بزنند یا به آن‌هایی که یک نوبت واکسن جانسون‌اند‌جانسون زده‌اند توصیه می‌شود که دو ماه بعد از آن واکسن یادآوری را تزریق کنند.

© The Independent