اثربخشی واکسن‌‌ها و یافته‌های تازه درباره اومیکرون امیدبخش است

شرکت داروسازی آسترازنکا اعلام کرد که با یک دوره سه‌گانه واکسن‌های این شرکت می‌توان در برابر سویه اومیکرون ایمن شد

شرکت داروسازی آسترازنکا روز پنجشنبه ۲۳ دسامبر (۲ دی) در کشورهایی که در آن‌ها سویه اومیکرون شیوع یافته، میزان ابتلا به کرونا بار دیگر اوج گرفته است-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

آسترازنکا و نوواکس، دو شرکت سازنده واکسن، اعلام کرده‌اند که واکسن آن‌ها در برابر سویه اومیکرون نیز مصونیت ایجاد می‌کند. هم‌زمان، یافته‌های آماری نشان می‌دهند خطر بستری شدن در بیمارستان مبتلایان به سویه اومیکرون بسیار کمتر از مبتلایان به سویه دلتا است. با این حال، مقام‌های بهداشت و درمانی هشدار می‌دهند که هنوز تا پایان نبرد با کرونا زمان بسیاری مانده است.

به گزارش رویترز، شرکت داروسازی آسترازنکا روز پنجشنبه ۲۳ دسامبر (۲ دی) اعلام کرد که با یک دوره سه‌گانه واکسن‌های این شرکت می‌توان در برابر سویه اومیکرون ایمن شد. این شرکت بر نتایج پژوهش آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد تکیه کرده است.

ساعاتی پیش از آن نیز شرکت نوواواکس اعلام کرد که داده‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن این شرکت که اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کرده‌اند اما هنوز منتظر مجوز ایالات متحده آمریکا است، در برابر سویه اومیکرون مصونیت‌بخش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، آماری مبنی بر ملایم‌تر بودن این سویه از آفریقای جنوبی منتشر کرد که به خوشبینی‌ها دامن زد. با این حال، رئیس یکی از سازمان‌های برجسته بهداشتی آفریقا همصدا با سازمان بهداشت جهانی گفت که برای نتیجه‌گیری درباره عملکرد سویه اومیکرون هنوز زود است.

جان نکنگاسونگ، رئیس مرکز کنترل بیما‌ری‌های آفریقا، در یک نشست رسانه‌ای گفت: «بگذارید محتاط باشیم و آنچه‌ را در آفریقای جنوبی می‌بینیم، به کل قاره آفریقا یا جهان تعمیم ندهیم.»

در کشورهایی که در آن‌ها سویه اومیکرون شیوع یافته، میزان ابتلا به کرونا بار دیگر اوج گرفته است و در بسیاری از این کشورها، محدودیت‌های مرتبط با کرونا دوباره برقرار شده‌اند.

سویه اومیکرون، که نخستین‌بار در ماه نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد، در بیشتر کشورهای اروپایی به سویه غالب تبدیل شده است. در بریتانیا شمار مبتلایان تازه از ۱۰۰ هزار تن عبور کرده و در ایتالیا که نخستین کشور در غرب بود که به همه‌گیری دچار شد، آنگونه که موسسه بهداشت و درمان ملی این کشور اعلام کرده است، سویه اومیکرون به‌زودی نوع غالب خواهد شد. در یونان هم با هدف جلوگیری از گسترش کرونا، تمام جشن‌های عمومی کریسمس لغو شده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه ادینبرو روز چهارشنبه با استناد به مطالعه ۲۲ هزار و ۲۰۵ بیمار مبتلا به سویه اومیکرون، اعلام کردند شمار کسانی که در بیمارستان بستری شده‌اند، ۶۸ درصد کمتر از رقمی است که آن‌ها براساس مطالعه مبتلایان به سویه دلتا انتظار داشته‌اند.

پژوهشگران امپریال کالج لندن نیز شواهدی مبنی بر کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی خطر بستری شدن در بیمارستان را منتشر کرده‌اند.

در همین حال، راغب علی، پژوهشگر ارشد و استاد دانشگاه کمبریج، می‌گوید: «باید توجه داشت که با توجه به افزایش شدید آمار مبتلایان، حتی درصد پایین نیاز به بستری شدن نیز می‌تواند بر نظام درمانی فشار زیادی وارد کند.»