لاوروف: روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد

پیش‌تر وزیر خارجه آمریکا گفته بود ایالات متحده و شرکای اروپایی آن در مقابل روسیه، یک‌صدا هستند

به نظر می‌رسد گفتگوهای واشنگتن و مسکو هنوز تنش‌ها را کاهش نداده است- AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی وی در ژنو درباره بحران اوکراین گفتگو کردند. روسیه نگران واکنش‌های احتمالی متحدان آمریکا در اروپا است.

ایالات متحده از روسیه خواسته است تا هزاران سربازی را که در نزدیکی مرز با اوکراین نگاه داشته است، عقب بکشد و هشدار داده که هرگونه تهاجم با واکنش سریع و شدید و متحدان کاخ سفید مواجه خواهد شد.  مسکو برنامه‌ریزی برای حمله را انکار می‌کند و از ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده می‌خواهد که به فعالیت خود در شرق اروپا و اوکراین پایان دهد و هرگز جمهوری شوروی سابق را به‌عنوان یک عضو جدید نپذیرد.

روسیه سربازانی را برای آنچه رزمایش مشترک می‌خواند، به بلاروس فرستاده است و درنتیجه هم‌اکنون از شرق و شمال و جنوب برای حمله احتمالی به اوکراین آماده است.
با این حال، روسیه همچنان قصد هرگونه حمله را رد می‌کند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، می‌گوید ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین و مانورهای هوایی ناتو مسئول افزایش تنش در مرزهای اوکراین است.

به نظر می‌رسد گفتگوهای امروز واشنگتن و مسکو هنوز تنش‌ها را کاهش نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز جمعه، اول بهمن ١٤٠٠ در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با همتای روس خود به خبرنگاران گفت که با اینکه هیچ پیشرفتی در مورد اوکراین حاصل نشده است، اما واشنگتن و مسکو اکنون در مسیری روشن‌تر برای درک نگرانی‌های یکدیگر هستند.

پیش‌تر، وزیر خارجه آمریکا با تاکید دوباره بر اراده راسخ واشنگتن در بازداشتن مسکو از حمله احتمالی به اوکراین، اعلام کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور در زمینه بحران جاری میان روسیه و اوکراین، یک‌صدا هستند.

آنتونی بلینکن که پس از سفر به کی‌یف و گفت‌وگو با مقام‌های اوکراینی به آلمان سفر کرد، در یک نشست خبری مشترک با آنالنا بربوک، همتای آلمانی خود، در برلین گفت که وقتی پای روسیه در میان باشد، «اتحاد ما به ما قوت می‌دهد».

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و روسیه ضمن مخالفت با آن اعلام کرده است که حضور نیروهای این پیمان نظامی غربی در نزدیکی مرزهایش را تحمل نخواهد کرد. روسیه از چند هفته پیش تحرکات نظامی گسترده‌ای در امتداد مرزهای مشترک خود با اوکراین داشته که غرب را از حمله نظامی احتمالی مسکو به همسایه خود نگران کرده است.

بیشتر از جهان