وزیر بهداشت: مشکلات مالی نباید بهانه اجتناب از فرزندآوری شود

عین‌اللهی مدعی شد کاهش جمعیت یکی از مشکلات مردم ایران است

مقام‌های جمهوری اسلامی در پی ابلاغ سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، روی ازدواج و فرزندآوری جمعیت فقیر جامعه حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند‌ـ ATTA KENARE / AFP 

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، با بیان اینکه «مسائل مالی» را نباید برای بچه‌دار نشدن «بهانه» کرد، از اجرای برنامه‌هایی در وزارت بهداشت با هدف افزایش جمعیت خبر داد.

وزیر بهداشت روز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه، در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌های ایران در مشهد درباره نقش وزارت بهداشت در اجرای «سیاست‌های جمعیتی» جمهوری اسلامی ایران گفت: «هر کاری وظیفه ماست به‌خوبی انجام می‌دهیم.»

او «کاهش جمعیت» ایران را که دغدغه علی خامنه‌ای است، «یکی از مشکلات مردم» خواند و مدعی شد که این موضوع آینده کشور را تهدید می‌کند. از نظر وزیر بهداشت، خودداری خانواده‌ها از فرزندآوری به‌دلیل مشکلات مالی «بهانه» است و مسائل مالی نباید مانع فرزندآوری آنان شود.

عین‌اللهی در ادامه آموزش‌های «بهورزها» و «مراکز بهداشتی» درباره «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را نادرست خواند و گفت: «ما می‌خواهیم ضمن اصلاح این باور، شاهد افزایش میزان فرزندآوری باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عین‌اللهی با اشاره به اینکه موضوع افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری مورد تاکید وزارت بهداشت است، بیان کرد: «در همین خصوص طرح مشخصی را در موضوعات عدالت و تعالی داریم؛ در بحث عدالت می‌خواهیم که این مهم در بهداشت، آموزش، پژوهش و درمان باشد و در بحث تعالی هم در زمینه ارتقاء دانش پزشکی در ابعاد علمی و معنوی و نیز ارتقاء سلامت جامعه گام برمی‌داریم.»

مشکلات مالی، نبود امنیت فردی و اجتماعی، ناپایداری‌های سیاسی، بحران اشتغال و تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر آمار ازدواج و فرزندآوری را در میان ایرانیان کاهش داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در پی ابلاغ سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، روی ازدواج و فرزندآوری کودکان و جمعیت فقیر جامعه حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند و با در نظر گرفتن‌ مشوق‌هایی برای اقشار محروم جامعه، قصد دارند «بحران جمعیت» را جبران کنند.

فعالان مدنی می‌گویند تا چند سال پیش می‌توانستند در نقاط محروم و حاشیه و خانه‌های سلامت، روش‌های پیشگیری‌ از بارداری‌های ناخواسته و پیاپی را آموزش دهند اما پس از فرمان علی خامنه‌ای، این آموزش‌ها ممنوع اعلام شد. حالا وزیر بهداشت نیز به‌صراحت می‌گوید که آموزش‌های بهورزها و مراکز بهداشتی «نادرست» بوده است.

پیش‌تر سپیده علیزاده، فعال مدنی حوزه زنان و کودکان، با بیان اینکه برخی نقاط حاشیه و محروم تهران شبیه محله‌های فقیرنشین هند و پاکستان است، گفته بود: «بسیاری از خانواده‌های زاغه‌نشین باوجود شرایط دشوار اجتماعی و اقتصادی، فرزندان زیادی دارند و زنان برخی از این خانواده‌ها حتی با وجود اینکه مردان خانواده از پس هزینه‌های همین فرزندان هم برنمی‌آیند، باردارند و قرار است فرزند دیگری را به این زندگی فقیرانه اضافه ‌کنند.»

به گفته این فعال مدنی، بسیاری از زنان کارتن‌خواب هنگام مراجعه به مراکز کاهش آسیب، باردارند؛ اما فعالان اجتماعی از اینکه بخواهند نام وسایل کنترل جمعیت را به زبان بیاورند نیز «هراس» دارند.