۳۲ میلیون نفر در ایران در فقر مطلق‌اند

وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی: «در سال‌های اخیر، تورم در روستاها از شهرها بیشتر شد»

این جهش جمعیت به زیر خط فقر در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است‌ـ BEHROUZ MEHRI / AFP

محمدحسین شریف‌زادگان، وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی، با استناد به آمار دولتی گفت که ۳۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران زیرخط فقر مطلق قرار دارند. او با بیان اینکه خط فقر در «دولت اصلاحات» ۱۰.۵ درصد بود، گفت که این رقم در دولت احمدی‌نژاد به ۳۴.۶ درصد و در سال ۱۳۹۹، به ۳۸ درصد رسید.

شریف‌زادگان در ادامه به افزایش تورم در ایران اشاره کرد و گفت در سال‌های گذشته، تورم در روستاها نسبت به شهرها بیشتر شده است. وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت محمد خاتمی، ایران را جزو «کشورهای رانتی» خواند که درآمد آن از نفت حاصل می‌شود و دولت‌ها پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند.

او در ادامه به دخالت‌ دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در همه امور اشاره کرد و گفت: «این امر پیامد‌هایی دارد که یکی از آن‌ها تقویت دولت مداخله‌گر است.» شریف‌زادگان «کاهش یادگیری»، «کاهش فرهنگ کار» و «پاسخگو نبودن به حقوق شهروندی» را از تبعات این روند دانست و گفت: «بعضی وقت‌ها ما از سیاست رفاهی به‌عنوان تنظیم‌گر اجتماعی استفاده کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وب‌سایت خبری جماران، او با بیان اینکه عدالت خودبه‌خود به وجود نمی‌آید و حاصل «فرایندهای اجتماعی» است، افزود: «مصادیق رفاهی فقر و نابرابری، مشارکت در قدرت، منزلت اجتماعی و رفاه است؛ یعنی این‌گونه مسائل مهم‌ترین مسائل اجتماعی و عامل رقابت هم هست.» به گفته شریف‌زادگان، توسعه اقتصادی در جامعه در صورتی‌ اتفاق می‌افتد که دولت‌ها و احزاب «سیاست اجتماعی» نیز داشته باشند.

وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی پیش‌تر نیز با انتقاد از «اقتصاد رانتی» در ایران گفته بود: «دولتی هستیم که بیش از ۶۰ درصد منابع دولتمان از محل موهبت‌های الهی نفت و گاز و این‌گونه مسائل تامین می‌شود، بنابراین این دولت رفاهی خودش تخصیص‌دهنده منابع رانتی است و هر وقت رانت بیشتری دستش آمده، این را به مردم هبه کرده است.»

به گفته او، «سیاست رفاهی و اجتماعی در ایران عمدتا تنظیم اجتماعی بوده است تا حقوق شهروندی، حال‌ آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی تامین اجتماعی فراگیر را که منظور آن سیاست‌های رفاهی است، حق ملت می‌داند، نه هبه‌ای که دولت به مردم می‌دهد.» افزایش جمعیت زیرخط فقر مطلق در ایران و انتقاد از «سیاست‌های یارانه‌ای» موضوعی است که دیگر کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس نیز به آن اشاره کرده‌اند.

روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وجود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر خبر داد و گفت که با اجرای حذف ارز ترجیحی به این تعداد افزوده می‌شود. او با انتقاد از پرداخت یارانه مستقیم برای جبران فشار اقتصادی ناشی از حذف ارز ترجیحی، گفت: «همیشه تورم از یارانه جلو می‌زند و ما نمی‌توانیم با یارانه مستقیم جلوی افسارگسیختگی تورم را بگیریم.»

فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد، نیز به‌تازگی از دو برابر شدن میزان فقر در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ خبر داد و گفت این جهش جمعیت به زیر خط فقر در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. او سبقت شاخص تورم روستایی «سی‌پی‌آی» (cpi) به شهری را نگران‌کننده دانست و با بیان اینکه مسئله فقر در ایران امنیتی شده است، تاکید کرد که گفت‌وگو در فضای امنیتی امکان‌پذیر نیست.

در پاییز سال جاری نیز کمیته امداد اعلام کرد که در پی تورم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، مراجعه مردم به این نهاد افزایش یافته است.