نرگس محمدی به زندان قرچک و کیوان صمیمی به «مکان نامعلوم» منتقل شد 

بی‌خبری از وضعیت نرگس محمدی و کیوان صمیمی، نگرانی‌های را درباره سلامت این دو زندانی سیاسی افزایش داد 

برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی، خبر دادند که کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و عضو کانون نویسندگان ایران نیز به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد-هرانا

ماموران امنیتی ایران در روزهای گذشته نرگس محمدی و کیوان صمیمی دو فعال سیاسی محبوس در زندان اوین را به مکان‌های دیگری منتقل کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که نرگس محمدی به زندان قرچک ورامین و کیوان صمیمی به «مکان نامعلومی» منتقل شدند.
روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه، تقی رحمانی همسر نرگس محمدی در توییتی اعلام کرد که این زندانی سیاسی، پس از تحمل دو ماه حبس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سالن هشت زندان قرچک منتقل شد. او به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر گفت که همسرش پس از انتقال به زندان قرچک با خانواده تماسی نداشته است و این موضوع موجب نگرانی خانواده از وضعیت او شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


نرگس محمدی، از سال ۱۳۸۹ تاکنون بارها دستگیر و زندانی شده است. او در سال ۱۳۹۸ در حالی‌که در حال گذراندن محکومیت ۱۶ ساله خود در زندان بود، با دو پرونده امنیتی دیگر نیز روبه‌رو شد. در یکی از این پرونده‌ها رئیس زندان اوین از نرگس محمدی با اتهام «افترای شکنجه و ضرب‌و‌شتم» شکایت کرده بود و پرونده دیگر با عنوان «انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان اوین» به فعالیت‌های اعتراضی وی در زندان اوین ارتباط داشت. 
نرگس محمدی در مهر ۱۳۹۹ پس از تحمل بیش از پنج سال زندان آزاد شد اما دادگاه در خرداد ۱۴۰۰، او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقام‌های زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد.
محمدی در همان زمان اعلام کرد که این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن «تمرد» خواهد کرد. بااین‌حال نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران این فعال حقوق بشر را در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در مراسم سالگرد ابراهیم کتابدار، برای اجرای حکم، دستگیر کردند. پس از آن، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، خبر داد که دادگاه به او حق انتخاب وکیل نداده است و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

وضعیت نامعلوم کیوان صمیمی 
در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی، خبر دادند که کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و عضو کانون نویسندگان ایران نیز به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد؛ اما پایگاه خبری امتداد در گزارشی اعلام کرد که ماموران امنیتی، آقای صمیمی را به بهانه رسیدگی به قطع شدن کارت تلفن از بند خارج کردند و او را به «مکان نامعلومی» بردند. 
ماموران امنیتی زندان اوین، کارت تلفن او را به دلیل انتشار مطالبی درباره زندان اوین در کانال تلگرامی‌اش قطع کرده بودند. اما  صمیمی روز ۲۷ دی‌ماه پس از اتصال دوباره کارت تلفن در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «از آنجا که ۵۵ سال است به زندان‌ها و بازداشت‌های مختلف در رفت و آمد هستم، انتقال نظراتم به بیرون زحمت آنچنانی هم برایم ندارد چون با سوراخ سنبه‌های زندان‌ها کاملا آشنا هستم. خودشان هم دیدند که در این مدت کانال تلگرامی‌ام فعال بود و انتقاد‌هایم هم تند و تیزتر از قبل.»
پیش‌تر کانون نویسندگان ایران هشدار داده بود که کیوان صمیمی، به دلیل انتشار نامه‌ای با عنوان «قتل شبه عمد» در اعتراض به «قتل» بکتاش آبتین در خطر تبعید به زندان دیگری است.
کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود تاکید کرده بود: «کیوان صمیمی ۷۳ ساله است و سابقه بیماری قلبی دارد و تداوم حضور او در زندان خطری جدی برای سلامت و جان اوست.»
کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۲ ساله از آذرماه سال ۱۳۹۹ تاکنون با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در زندان است و دوران محکومیت سه‌ساله خود را سپری می‌کند.