پنتاگون: هلی‌کوپترهای ارتش پیشین افغانستان را به طالبان نمی‌دهیم

۴۶ فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی ارتش پیشین افغانستان در ازبکستان و تاجیکستان نگهداری می‌شوند

جان کربی : «در مورد این هلیکوپترها هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است» - Drew Angerer / AFP

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ۲۸ دی (۱۸ ژانویه)، گفت که هلی‌کوپترهای ارتش دولت پیشین افغانستان که در ازبکستان و تاجیکستان نگهداری می‌شوند، به افغانستان فرستاده نمی‌شوند تا طالبان از آنان استفاده کنند.

کربی افزود که در مورد این هلیکوپترها هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و او در جریان آخرین تصمیم نیست، اما معتقد است که آن هلی‌کوپترها به طالبان داده نمی‌شوند.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) که یک سال قبل درباره تضعیف و فروپاشی نیروی هوایی ارتش افغانستان هشدار داده بود و روز سه‌شنبه از طبقه‌‎بندی محرمانه خارج و علنی شد، گفت: «چالش‌های خاصی که در این گزارش ارائه شد، برای ما کاملا شناخته‌شده بودند. در واقع، وزارت دفاع و شرکای ما فعالانه به چالش‌های نیروی هوایی افغانستان توجه داشتند. نیروی هوایی افغانستان از نیروی زمینی به‌خوبی حمایت کرد.» 

او تاکید کرد که ایالات متحده از همه کاستی‌ها و چالش‎‌های نیروی هوایی ارتش افغانستان مطلع بوده و تلاش کرده است، این نیروها را تجهیز و حمایت کند.

ژانویه ۲۰۲۱، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان گزارشی در مورد نیروی هوایی افغانستان تهیه و به دولت آمریکا ارائه کرد که نشان می‌داد نیروی هوایی ارتش افغانستان بدون حمایت خارجی نمی‌تواند در جنگ به طور موثر عمل کند و ممکن است به‌سرعت فروبپاشد. این گزارش پس از یک سال و در حالی که دولت افغانستان منحل و نیروی هوایی ارتش افغانستان نیز متلاشی شده است، علنی شد.

این گزارش نشان می‌داد که فروپاشی ارتش افغانستان و به‌ویژه نیروی هوایی آن در اثر افزایش جنگ‌های فرسایشی و کاهش حمایت‌های آمریکا، از مدت‌ها قبل عملکرد موثر خود را از دست داده و نگرانی‌ها از فروپاشی آن افزایش یافته بود. بر اساسا این گزارش، قطع حمایت‌های فنی لازم از نیروهای هوایی ارتش پیشین افغانستان باعث شد تا این نیروها در جنگ فرسایشی با طالبان زمینگیر شوند و امکان ترمیم و تجدید نیرو را از دست بدهند.

در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ ، ساعتی پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، ده‌ها تن از خلبانان نیروی هوایی ارتش افغانستان با ۴۶ فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی، خود را به ازبکستان و تاجیکستان رساندند. هواپیماها و هلی‌کوپترهای افغانستان تاکنون در ازبکستان و تاجیکستان نگهداری می‌شوند و خلبان‌های ارتش دولت پیشین افغانستان به آمریکا و کمپ‌های موقت در امارات متحده عربی منتقل شده‌اند.

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، روز چهارشنبه، ۲۲ دی، در سخنرانی‌ خود در مقر نیروی هوایی طالبان، از دولت‌های ازبکستان و تاجیکستان خواست هلی‌کوپترها و هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان را به کابل بازگردانند. ملا یعقوب هشدار داد که ازبکستان و تاجیکستان نباید بیش از این صبر طالبان را بیازمایند چون این گروه اگر مجبور شود، مقابله به مثل خواهد کرد.