روسیه ادعای ارسال اسلحه برای جبهه مقاومت ملی افغانستان را رد کرد

«دولت روسیه به هیچ‌وجه در تسلیح طرف‌های درگیر در افغانستان مشارکت ندارد»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز دوشنبه، ۱۷ ژانویه، در بیانیه‌ای ادعاهایی مطرح شده در مورد ارسال اسلحه از سوی روسیه به جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر را رد کرد و گفت، روسیه متقاعد شده است که ارسال تسلیحات به طرف‌های درگیر در افغانستان، به ثبات وضعیت در آن کشور کمک نمی‌کند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نوشت که ادعاهای مطرح شده از سوی کارشناسان آمریکایی در مورد ارسال اسلحه توسط دولت روسیه به جبهه مقاومت ملی افغانستان، شایعه است.

ماریا زاخارووا گفت: «ما اظهارات برخی از کارشناسان  آمریکایی را در مورد تهیه اسلحه توسط دولت روسیه به جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر که  در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دیدیم. روسیه به عنوان کشور ارائه کننده این سلاح‌ها معرفی شده است. ما قاطعانه چنین ادعاهایی را رد می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که دولت روسیه به هیچ وجه در تسلیح طرف‌های درگیر در افغانستان مشارکت ندارد و در آینده نیز چنین نخواهد کرد.

ماریا زاخارووا افزود: «مسکو متقاعد شده است که ارسال تسلیحات به طرف‌های درگیر در افغانستان، کمکی به تثبیت اوضاع در افغانستان نخواهد کرد و برعکس، تضادها میان افغان‌ها را تشدید خواهد کرد.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اذعان کرد که حمایت از یکی از طرف‌های درگیر در افغانستان، اساساً با منافع روسیه در تضاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز‌های اخیر و پس از نشر نوار‌های ویدیویی و عکس از نیرو‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در پنجشیر، برخی از کارشناسان اسلحه ادعا کردند که برخی از تسلیحات نیروهای جبهه مقاومت ملی، پیش از این در افغانستان استفاده نشده‌اند و احتمالاً به تازگی در اختیار این نیروها قرار گرفته‌اند.

در این میان، یک نوع موشک به نام  PG-7VR و یک نوع اسلحه تک‌تیرانداز به نام SVDS pattern DMR  در اختیار نیروهای جبهه مقاومت ملی قرار دارند که باعث شده است گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال ارسال این تسلیحات از سوی دولت روسیه، افزایش یابد.

با این حال، یک فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که تسلیحاتی که نیروهای این جبهه در اختیار دارند، از قبل در افغانستان وجود داشتند و هیچ اسلحه‌ای به‌تازگی از بیرون وارد افغانستان نشده است. این فرمانده جبهه مقاومت ملی افزود که چند نوع موشک و اسلحه تک‌تیرانداز در اختیار نیروهای جبهه مقاومت ملی است که برخی از این تسلیحات در ۲۰ سال گذشته در اختیار نیروهای دولت پیشین افغانستان قرار داشتند و برخی دیگر قبل از سال ۲۰۰۱ و در زمان نبرد نیروهای اتحاد شمال علیه طالبان، وارد افغانستان شده بودند که تاکنون در انبارها نگهداری می‌شدند.

جبهه مقاومت ملی، متشکل از نیروهای ضدطالبان است که در ماه‌های آخر حاکمیت دولت پیشین افغانستان و همزمان با پیشروی طالبان به سمت مراکز شهر‌ها، در پنجشیر شکل گرفت. این نیروها اکنون در مناطق کوهستانی استان‌های پنجشیر، بغلان، پروان، سمنگان، کاپیسا، و برخی از دیگر استان‌های افغانستان حضور دارند و هرازگاهی، حملات چریکی بر مواضع طالبان ترتیب می‌دهند.