لیبرا، ارز دیجیتال فیس‌بوک موشکافی می‌شود

برخی اروپاییان لیبرا را تهدیدی برای حاکمیت پولی توصیف کرده‌اند

Pixabay

فیس بوک بر سر برنامه‌هایش برای به جریان انداختن پول خود با بازرسی‌ها و موشکافی‌های بیشتری رو به رو است، و قرار است نمایندگان این غول فناوری روز دوشنبه با مقامات نهادهای بین‌المللی مسئول تنظیم مقررات پولی و مالی ملاقات کنند.

مقامات ۲۶ بانک مرکزی در سوئیس گردهمایی خواهند داشت تا پرسش‌هایی را با فیس بوک در مورد لیبرا، رمزارز آن، و تهدید ظاهری که متوجه ثبات مالی جهانی است در میان بگذارند.

گردهمایی پس از آن تشکیل می‌شود که برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه، گفت او از گسترش لیبرا در اروپا، به دلیل آن که تهدیدی برای «حاکمیت پولی» است جلوگیری خواهد کرد.

لو مر که هفته پیش در کنفرانس بررسی مساله پول های رمزارز سخن می گفت، اظهار داشت:«می‌خواهم کاملا صریح باشم- در شرایط فعلی ما نمی‌توانیم اجازه دهیم به لیبرا در خاک اروپا  مجوز دهیم».

 فیس بوک نخستین بار در اوایل سال جاری لیبرا را اعلام کرد و گفت قصد دارد آن‌ را  وارد بازار کند. لیبرا دوشادوش برخی از بزرگترین شرکت‌ها و نهادهای مالی جهان، از جمله پی پال، مسترکارت و ویزا متحول می‌شود.

کارشناسان رمز ارز می‌گویند علاقه‌ای که به لیبرا در مقایسه با پول‌های رمز گذاری شده دیگر مانند بیت‌کوین  و ethereum نشان داده می‌شود ناشی از درگیری فیس بوک و ویژگی‌های کاملا متفاوت پول جدید است.

آنا بنچیک، رییس بورس دیجیتال نکستاش، به ایندیپندنت گفت :«رمزارزها بدعتی در اقتصاد هستند که بازار جدیدی ایجاد می‌کنند و منافع فراوانی برای مشتریان و سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورند. با این حال، لیبرا با بسیاری از پول‌های رمز گذاری شده متفاوت است زیرا ماهیتی متمرکز در برابر شرکت‌های پایه گذار عضو دارد، درست به همان شیوه ای که پول‌های بدون پشتوانه در برابر یک بانک مرکزی متمرکز هستند.

«به دلیل حلقه شرکت‌های میلیارد دلاری که اساسا پول خودشان را مدیریت می‌کنند، شگفت آور نیست که بانک‌های مرکزی نسبت به حرکت پول در این جهت محتاط هستند. جالب خواهد بود که ببینیم نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود و آیا دولت‌ها یا لیبرا برای جاافتادن آن در داخل اقتصاد جهانی اینترنتی گام‌هایی برخواهند داشت یانه».

به گفته مقاماتی که با فایننشال تایمز صحبت کردند، در گردهمایی سویس، نمایندگانی از بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی آمریکا حضور خواهند داشت.

فیس بوک پیشتر گفت از اظهار نظر تنظیم کنندگان جهانی استقبال می‌کند، و مدعی است که موجودیت  لیبرا را مدت‌ها قبل از تاریخ رونمایی آن، به قصد پرداختن به هر مساله بالقوه‌ای، اعلام کرد.

یک سخنگو برای لیبرا هفته پیش به ایندیپندنت گفت :«در نزدیک به سه ماهی که  از زمان اعلام قصد راه اندازی پروژه لیبرا می‌گذرد، ما بیشتر از هر کوشش فناوری مالی دیگری در جهان مورد بررسی ‌و موشکافی قرار گرفته‌ایم».

«ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و آگاهانه و به عمد زمانی  طولانی را در نظر گرفتیم تا چنین گفت و شنودهایی صورت گیرد، سهامداران آموزش ببینند و نظریات خودشان را در مورد طرح ما ابراز کنند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech

© The Independent

بیشتر از زندگی