افسانه یا واقعیت؛ تاثیر آلودگی هوا بر جنسیت نوزاد

نسبت تولد نوزادان پسر به دختر، یا نسبت جنسیت در هنگام تولد، در طول زمان در نوسان بوده است

میزان بالای سرب و آهن در خاک باعث افزایش میزان تولد نوزادان دختر می‌شود-Getty Image Via Canva

تاثیر عوامل زیست محیطی بر سلامت جسم و روان همیشه مورد توجه دانشمندان و محققان بوده است و مطالعات بسیاری در این باره انجام شده است. اما موضوعی که بیشتر توجه محققان را به خود جلب کرده است، تاثیر عوامل محیطی بر زنان باردار و اضطراب‌ها و نگرانی‌های روانی آنان در دوران بارداری و جنسیت فرزند آن‌ها است. از نظر تاریخی، مطالعات نشان می‌دهند که نسبت تولد نوزادان پسر به دختر، یا نسبت جنسیت در هنگام تولد، در طول زمان در نوسان بوده است.

برای رسیدن به دریافت درست‌تر و نتایجی روشن‌تر در این زمینه، تیمی از دانشمندان به سرپرستی دکتر آندری رزتسکی از دانشگاه شیکاگو، رکورد تولد ۶ میلیون نوزاد را با بررسی نسبت دختر به پسر مورد تحقیق قرار داد.
سه میلیون نوزاد از ایالت متحده بین سال‌‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، و ۳ میلیون نوزاد دیگر از کشور سوئد در فاصله سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۳، بررسی شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


دانشمندان هیچ ارتباطی بین دمای محیط، فصل‌ها، نرخ بیکاری، یا میزان جرم و جنایت جامعه با «SRB»  یا نسبت جنسیت نوزادان در تولد پیدا نکردند. اما وجود برخی از آلاینده‌ها تاثیر زیادی در این نسبت داشتند. آهن و سرب در خاک باعث کاهش «SRB» شدند، در حالی که جیوه، مونوکسید کربن، آلومینیوم موجود در هوا، و کروم و آرسنیک در آب همگی باعث افزایش آن شدند.
بر این اساس در مناطقی که میزان بالای آلومینیوم در هوا وجود دارد، معمولا مناطقی که این فلز در آنجا تولید و پردازش می‌شود، میزان تولد نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر افزایش یافته است. این مورد همچنین در مناطقی که آلودگی بیشتر کروم، آرسنیک و جیوه در آب وجود داشت، نیز دیده شد. اما از سوی دیگر، میزان بالای سرب و آهن در خاک، به‌خصوص در مناطقی که فعالیت صنایع سنگین یافت می‌شود، اثر معکوس داشت و باعث افزایش میزان تولد نوزادان دختر می‌شد.
هرچند نتایج این تحقیق هنوز کاملا قطعی نشده است، تیم تحقیقاتی امیدوار است که این نتایج سیاست‌گذاران را تشویق کند تا گام‌هایی در جهت کاهش آلودگی زیست‌محیطی بردارند.»

بیشتر از زندگی