جست‌وجوی طالبان برای دستگیری شمشیر علی‌پور، فرمانده ارشد هزاره در افغانستان

«این اقدام‌های طالبان تله‌ای برای به دام انداختن ما و تضعیف روحیه مردم است»

محمدحسین توانا: «سلاح‌ها و تجهیزاتی که طالبان به نمایش گذاشته‌اند مال ما نیست» - فیس‌بوک محمدحسین توانا

اداره اطلاعات طالبان، روز یکشنبه، ۲۶ دی، اعلام کرد که دو مخفیگاه تسلیحاتی متعلق به شمشیر علی‌پور، فرمانده نظامی هزاره‌ها که جبهه‌ای موسوم به «جنبش مقاومت برای عدالت» را رهبری می‌کند، در شهرستان بهسود استان میدان وردک کشف و ضبط کرده است.

این اداره با انتشار ویدیویی که در آن چند قبضه کلاشنیکوف و بقیه تجهیزات نظامی نشان داده می‌شد، ادعا کرد که این تجهیزات را نیروهای شمشیر علی‌پور پنهان کرده بودند، از دو محل جداگانه کشف کرده‌اند. در اطلاعیه طالبان آمده است که از این دو مخفیگاه، مقدار زیادی سلاح سبک و سنگین، یک موتورسیکلت نظامی، دوربین‌های نظامی و هزاران گلوله به دست آمده است.

عبدالغنی علی‌پور، مشهور به شمشیر علی‌پور، یک فرمانده نظامی هزاره است که از سال ۱۳۹۲ تا مرداد ۱۴۰۰ که دولت پیشین افغانستان فروپاشید، جبهه‌ای نظامی متشکل از مردان هزاره در استان‌های شیعه‌نشین افغانستان، با تمرکز بر میدان وردک، غور، بامیان و دایکندی، را رهبری می‌کرد.

محمدحسین توانا، از فرماندهان جنبش مقاومت برای عدالت و از نزدیکان شمشیر علی‌پور، به ایندیپندنت فارسی گفت که ویدیو و عکس‌هایی که طالبان پخش کردند، جعلی و ترفندی برای به دام انداختن شمشیر علی‌پور و نیروهای او است. محمدحسین توانا افزود: «سلاح‌ها و تجهیزاتی که طالبان به نمایش گذاشته‌اند مال ما نیست. ما چنین سلاح‌هایی نداشتیم. طالبان از مدتی پیش بدین‌سو مردم محلی را شکنجه می‌کنند تا دستشان به فرمانده علی‌پور و بقیه نیروهای جبهه برسد و پخش این شایعات نیز تله‌‌ای برای به دام انداختن ما و تضعیف روحیه مردم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده جنبش مقاومت برای عدالت تصریح کرد که شمشیر علی‌پور، نیروهای تحت امر او و تجهیزات نظامی مربوط به این سازمان، در مکان‌های امن و دور از دسترس طالبان قرار دارند. به گفته محمدحسین توانا، جنبش مقاومت برای عدالت همچنان فعال است و برنامه‌های نظامی خود در بخش‌هایی از افغانستان را به‌زودی از سر می‌گیرد و با وجودی که فروپاشی دولت پیشین افغانستان به فروپاشی جریان‌های مردمی ضد طالبان نیز منجر شد، جنبش مقاومت برای عدالت در تماس با بقیه جریان‌ها، تلاش دارد فعالیت‎‌های خود برای مبارزه با طالبان در افغانستان را از سر بگیرد.

با این حال تلاش‌های طالبان برای دستیابی به مخفیگاه‌های تسلیحات نظامی جنبش مقاومت برای عدالت که تنها جریان نظامی قوم هزاره در افغانستان است، نگرانی طالبان را از جان گرفتن دوباره این جریان‌ها نشان می‌دهد. محمدحسین توانا معتقد است که سران طالبان خطر ظهور دوباره جریان‌های ضد طالبان را درک کرده‌اند و به همین دلیل می‌کوشند تا پیش از فرا رسیدن بهار، زمینه‌ فعالیت نظامی جریان‌های مخالف خود را از بین ببرند.

محمدحسین توانا در مورد اینکه شمشیر علی‌پور و نیروهای تحت امر او کجا مستقرند، چیزی نمی‌گوید اما تاکید می‌کند که همگی در مکان‌هایی امن به‌سر می‌برند و منتظر فرصتی برای آغاز فعالیت نظامی خود در افغانستان‌اند.

در سال‌های آخر حاکمیت دولت پیشین افغانستان، شمشیر علی‌پور به دردسر بزرگی برای دولت اشرف‌ غنی تبدیل شد. ماموران امنیت ملی دولت پیشین افغانستان او را در آذر ۱۳۹۷ در کابل بازداشت کردند که به اعتراض هزاران نفر در شهرهای مختلف افغانستان به‌ویژه کابل منجر شد. پس اینکه اعتراض‌های یادشده به خشونت کشیده شد و چندین نفر در غرب کابل کشته شدند، دولت پیشین افغانستان با ضمانت سرور دانش، معاون دوم دولت، شمشیر علی‌پور را آزاد کرد.

علی‌پور پس از آزادی دوباره به بهسود، به مقر فرماندهی جنبش مقاومت برای عدالت، رفت و به سازماندهی نیروهای تحت امرش در مبارزه با طالبان پرداخت. در اسفند ۱۳۹۹ و در پی سقوط یک هلی‌کوپتر ارتش دولت پیشین افغانستان، ادعاهایی در مورد دست داشتن نیروهای علی‌پور در منهدم کردن آن هلی‌کوپتر مطرح شد. شمشیر علی‌پور نخست در یک مصاحبه پذیرفت که نیروهای تحت امر او هلی‌کوپتر ارتش را به دلیل حمله به مواضع آنان ساقط کرده‌‌اند، اما بعد آن‌ را رد کرد و گفت که کار طالبان بوده است.

این رویداد باعث شد تا ارتش دولت پیشین افغانستان در ماه‌های آخر حاکمیت خود به مواضع علی‌پور در بهسود لشکرکشی کند. در نتیجه لشکرکشی ارتش دولت پیشین افغانستان به بهسود، علی‌پور و نیروهای تحت امر او از آنجا متواری شدند و چند ماه بعد از آنکه دولت پیشین افغانستان فروپاشید، نیروهای این جبهه نتوانستند دوباره منسجم شوند.

یکی از مسائلی که باعث شد دولت پیشین افغانستان علیه شمشیر علی‌پور و نیروهای جنبش مقاومت برای عدالت اقدام کند، فعالیت نظامی او علیه «کوچی‌‎های مسلح» بود. علی‌پور و نیروهای وفادار به او معتقدند که کوچی‌های مسلح در میدان وردک زمین‌ها و املاک هزاره‌ها را غصب می‌کنند و حکومت‌های افغانستان در قبال این مسئله همواره خاموش‌اند.

در سال‌های اخیر، حضور علی‌پور و نیروهای تحت امر او در بهسود باعث شد تا هزاره‌ها بخش‌های زیادی از زمین‌هایی را که کوچی‌ها از آنان گرفته بودند، پس بگیرند اما با مسلط طالبان بر افغانستان، کوچی‌ها علاوه اینکه زمین‌ها و مناطق وسیعی را دوباره تصرف کردند، از مردم محلی بابت اتفاق‌هایی که بیش از ۱۰ سال قبل رخ داد و در آن، چند کوچی کشته و زخمی شدند، غرامت گرفتند.