شورش فاریاب؛ طالبان از آزاد کردن مخدوم عالم خبر می‌دهند

نزدیکان فرمانده ازبک‌تبار طالب می‌گویند مخدوم عالم آزاد نشده است

به گفته سخنگوی طالبان، مخدوم عالم در مورد گزارش‌هایی که از او به دست طالبان رسیده بود، برای تحقیق بازداشت شد‌ـ عکس از فیسبوک

در پی شورش هواداران مخدوم عالم، فرمانده ازبک‌تبار طالبان در فاریاب، مقام‌های طالبان گفته‌اند او را آزاد کرده‌اند؛ اما نزدیکان مخدوم عالم می‌گویند او هنوز آزاد نشده است.

به گفته سخنگوهای طالبان، مخدوم عالم در مورد گزارش‌هایی که از او به دست طالبان رسیده بود، برای تحقیق بازداشت شد و پس از تحقیقات، آزاد شده است. احمدالله وثیق، معاون سخنگوی امارت اسلامی طالبان، روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که این فرمانده طالب دوباره آزاد شده است.

این در حالی است که انصار‌الحق، یکی از نزدیکان مخدوم عالم، به رسانه‌ها گفت برخلاف ادعای طالبان مبنی بر آزادی او، مخدوم عالم همچنان در حبس طالبان است. گروه طالبان همچنین گفتند که کنترل اوضاع در استان فاریاب را در دست گرفته‌اند؛ اما شاهدان می‌گویند هنوز شهر میمنه، مرکز استان فاریاب در کنترل شورشیان ازبک طرفدار مخدوم عالم است.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد وضعیت شهر میمنه در صبح روز جمعه ملتهب بوده است و هواداران مخدوم عالم در جاده‌ها حضور دارند. گفته می‌شود که نیروهای امارت اسلامی نیز در شهر میمنه حضور پیدا کرده و مقابل طالبان ازبک‌تبار صف‌آرایی کرده‌اند. برخی رسانه‌های آنلاین نیز از احتمال برخورد دو طرف در شهر میمنه خبر داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، هنوز گزارشی در مورد برخورد میان طالبان ازبک‌تبار و نیروهای وابسته به امارت اسلامی منتشر نشده است.

شورش و اعتراض مردم در شهر میمنه زمانی آغاز شد که خبر بازداشت مخدوم عالم از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در شهر مزارشریف منتشر شد. پس‌ از آن هزاران تن از هواداران مخدوم عالم در جاده‌های شهر میمنه دست به اعتراض زدند و شروع به خلع سلاح طالبان پشتون‌تبار در این شهر کردند.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که در پی این شورش، استاندار، فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی فاریاب این استان فرار کرده‌اند، هرچند طالبان این خبرها را تایید نکرده است.

مخدوم عالم از فرماندهان قدرتمند طالبان در شمال غرب افغانستان بود. او از همان آغاز جنگ علیه دولت افغانستان، در کنار طالبان قرار گرفت. مخدوم عالم استاندار طالبان در فاریاب بود و بعدها رئیس کمیسیون نظامی طالبان در شمال غرب افغانستان (شامل استان‌های فاریاب، جوزجان و سرپل) ‌شد؛ اما بعد از سقوط دولت پیشین و سلطه طالبان، به‌جای گرفتن مقام بالاتر، معاون استاندار فاریاب شد و از سمت ریاست کمیسیون نظامی طالبان نیز کنار گذاشته شد.

به باور کارشناسان نظامی، گروه طالبان به دنبال تک‌محوری کردن قدرت‌ است. طالبان فرماندهان غیرپشتون را از مناطق حساس نظامی کنار گذاشته است و حتی عده‌ای را از گروه طالبان اخراج و خلع سلاح کرده‌ است.

هرچند کاربران رسانه‌های اجتماعی شورش در میمنه را به قیام مردم در مقابل طالبان تعبیر کرده‌اند، واقعیت این است که حرکت روز پنجشنبه مردم میمنه اعتراض بخشی از طالبان مقابل بخشی دیگری از این گروه است.