ادامه حمله‌ها به ترامپ؛ سالیوان خروج از برجام را «اشتباه فاجعه‌بار» خواند

انریکه مورا: هنوز موفقیت مذاکرات قطعی نیست

سالیوان گفت: دولت قبل از توافق هسته‌ای خارج شد و ما داریم هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم-CHIP SOMODEVILLA /Getty Images via AFP

کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش اکسیوس درباره تصمیم کاخ سفید برای تمرکز بر حمله به دونالد ترامپ بابت خروج او از برجام، جیک سالیوان خارج شدن از توافق هسته‌ای را «اشتباه فاجعه‌بار» عنوان کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس مدعی شد، «دلیل اینکه در شرایط کنونی قرار داریم این است که رییس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شد و ما داریم هزینه این اشتباه فاجعه‌آمیز را پرداخت می‌کنیم.»

اکسیوس هفته گذشته با اشاره به روند کند مذاکرات احیای برجام در وین گزارش داده بود که دولت بایدن به دنبال افزایش حمله‌ها به ترامپ است و در روزهای آینده این سیاست دنبال خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با انتشار این گزارش، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و جن ساکی همتای او در کاخ سفید هم ترامپ را مسئول شرایط فعلی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران معرفی کردند.

این در حالی است که اغلب مقامات دولت جو بایدن شامل جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه او بر این نکته تاکید دارند که برجام به اندازه کافی قوی نیست و باید به توافقی بلندمدت‌تر و قوی‌تر با ایران دست یافت.

دونالد ترامپ هم تاکید داشت که برجام منافع آمریکا را تامین نمی‌کند و باید توافقی گسترده‌تر و درازمدت‌تر با این انجام داد. او برای ماه‌ها پیشنهاد مذاکره را مطرح کرد اما مقامات تهران با توجه به توصیه مقامات سابق دولت باراک اوباما که مقامات فعلی دولت بایدن به‌شمار می‌روند، پیشنهاد مذاکره را نپذیرفت.

در حال حاضر هشتمین دور مذاکرات برای بازگشت به برجام در وین جریان دارد. نمایندگان آمریکا هم از طریق واسطه‌‌های روسی در جریان روند مذاکرات قرار می‌گیرند. اما مذاکرات به کندی پیش‌ می‌رود و اظهارات ضد و نقیضی درباره آن مطرح است.

انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این مذاکرات حضور دارد روز یکشنبه تاکید کرد که هنوز موفقیت قطعی نیست.

او از تشکیل کارگروه لغو تحریم‌ها در وین خبر داد.

لغو تحریم‌ها خواسته اصلی جمهوری اسلامی ایران است. اما لغو همه تحریم‌ها از توان دولت بایدن خارج است.

همزمان سرعت پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای تهران فرصت برای دستیابی به توافق را کوتاه‌تر کرده است و مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند در صورت شکست دیپلماسی، «گزینه‌های دیگر» که نامی از آنها نمی‌برند، روی میز قرار دارند.