اولین پیوند قلب خوک: آیا گیرنده قلب لیاقتش را داشت؟

دیوید بنت که واجد شرایط پیوند قلب انسان نبود پذیرفت به‌عنوان «تیری در تاریکی و کمک به علم» داوطلب این جراحی شود

نه روز پس از عمل پیوند قلبی که بنا بر گفته پزشکان تاریخ اهدای عضو را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد، بحث‌های اخلاقی درباره پیوند قلب خوک به انسان ادامه دارد.

اولین پیوند در نوع خود که شامل یک قلب خوک اصلاح‌شده ژنتیکی شده بود، پس‌ازاینکه مشخص شد بیمار که تحت عمل جراحی قرارگرفته بود، قبلاً مردی را چاقو زده و او را فلج کرده بود، سؤالات اخلاقی را ایجاد کرد.

دیوید بنت، ۵۷ ساله، پس‌ازآنکه اولین فردی در جهان شد که با قلب پیوندی خوک زنده ماند، در مرکز توجه جهانی قرار گرفت.

اندکی پس از اعلام نام او فاش شد گیرنده قلب، سابقه کیفری داشت.

لسلی شوماکر داونی، به رسانه‌ها گفت دیوید بنت در سال ۱۹۸۸ در یک بار در مریلند با چاقو به برادرش حمله کرد. آسیبی که به گفته او باعث فلج شدن برادرش شد.

او به واشنگتن‌پست گفت: «به اهمیت این جراحی واقف است، اما آقای بنت را یک قهرمان نمی‌بیند.»

دیوید بنت پیش از دریافت قلب خوک آن‌قدر بیمار بود که واجد شرایط پیوند قلب انسان نبود. او پذیرفت به‌عنوان «تیری در تاریکی و کمک به علم» داوطلب این جراحی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اکنون خانواده شوماکر می‌گویند بنت نه‌تنها مستحق ستایش برای پذیرفتن چنین خطری نیست، بلکه حتی لیاقت داشتن قلب پیوندی را هم ندارد.

خانم داونی گفت: «خانواده‌ام سال‌های سال با ویرانی دست‌وپنجه نرم ‌کردند... اکنون [دیوید بنت] با قلبی جدید فرصتی دوباره به دست می‌آورد - اما به نظر من، ای‌کاش [این قلب] به دست گیرنده‌ای شایسته می‌رسید. »

در ۳۰ آوریل ۱۹۸۸، آقای بنت پس از دیدن ادوارد شوماکر در حال گفتگوی صمیمانه با همسرش، هفت ضربه چاقو زد. او در دادگاه مجرم شناخته و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

ادوارد شوماکر تا دو دهه بعد روی صندلی چرخ‌دار بود، در سال ۲۰۰۵ سکته کرد و دو سال بعد از دنیا رفت.

دانشگاه مریلند در واکنش به این اخبار در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به هر بیماری که به آن‌ها مراجعه کند بر اساس نیازهای پزشکی مراقبت می‌کند، نه بر اساس پیشینه یا شرایط زندگی... این بیمار در نیاز شدید به ما مراجعه کرد و تصمیمی در مورد واجد شرایط بودن پیوند او گرفته شد. صرفاً بر اساس سوابق پزشکی او بود.»

طبق قوانین ایالات‌متحده محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی مجازاتی ظالمانه و غیرعادی و نقض هشتمین متمم قانون اساسی است. حق برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی برای همه افراد چه در بازداشت، چه محکوم (زندانی) و چه پس از طی دوره محکومیت باید محترم شمرده شود.

«بی‌تفاوتی عمدی» نسبت به وضعیت پزشکی شهروندان ممنوع است. مقامات و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که حق دریافت خدمات پزشکی را نقض کرده و سلامت بیمار را به خطر بیندازند ممکن است در دادگاه‌های فدرال یا ایالتی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

همچنین «نگرش‌های تنبیهی که محکومان به جنایات را از دریافت درمان پزشکی، از جمله پیوند عضو کاملاً محروم می‌کند، از نظر اخلاقی مشروع نیست.»

پزشکان و جراحانی که در جریان عمل پیوند قلب خوک به انسان بودند می‌گویند بیمار آن‌ها به دلایل پزشکی در بیمارستان‌های قبلی پذیرفته نشد. به گفته پسرش، سابقه قبلی نارسایی قلبی و ضربان نامنظم قلب او را واجد شرایط برخی پیوندها نمی‌کرد، همچنین سوابق قبلی‌اش در انجام ندادن درست دستورات پزشک یا مصرف نامرتب داروها نیز در این تصمیم نقش داشت.

دیوید بنت در زمستان امسال، در مواجهه با مرگ احتمالی خود در بیمارستان بالتیمور، شروع به پرس‌وجو در مورد اهدای عضو یا راه‌های دیگری که مرگ او را برای علم پزشکی سودمند کند، کرده بود.

بیشتر از جهان