سفیدکاری بام‌، روشی برای مقابله با موج گرما در بارسلون

طبق برآوردها، این روش موجب کاهش ۲۶ درصدی هزینه‌‌های تهویه می‌شود

ترکیبی از رنگ زدن پشت‌بام‌ها و افزایش فضاهای سبز شهری می‌تواند تا ۴.۷ درجه سانتی‌گراد از دمای هوا بکاهد- PAU BARRENA / AFP

اقلیم‌شناسان بارسلون می‌گویند با رنگ سفید زدن به بام آسمان‌خراش معروف این شهر می‌توان دما را در موج گرما حدود پنج درجه سانتی‌گراد کاهش داد.

میانگین دمای این شهر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۸ درجه سانتی‌گراد رسید تا گرم‌ترین سال این شهر طی بیش از ۲۰۰ سال به ثبت برسد.

فراوانی و شدت موج گرما در شهرها به علت تغییر اقلیم رو به افزایش است که این موضوع بر سلامت جمعیت انسانی اثر می‌گذارد. مصالح ساختمانی مورد استفاده در شهرها مانند آسفالت و آجر در طول روز نور خورشید را ذخیره می‌کند و در شب کم‌کم این انرژی را پس می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران تغییر اقلیم دانشگاه اتونوما دی بارسلونا (UAB) برای اولین بار طرح سفید‌ کردن پشت‌بام خانه‌ها برای کاهش دما را اجرا کرده‌اند. این رنگ سفید موجب افزایش درصد نور بازتابیده از سطوح و مانع جذب گرمای آن در ساختمان‌ها می‌شود.

این متخصصان مدعی شده‌اند ترکیبی از رنگ زدن پشت‌بام‌ها و افزایش فضاهای سبز شهری از ۳۲.۵ درصد به ۳۵.۹ درصد از مساحت شهر می‌تواند هنگام وقوع موج گرما تا ۴.۷ درجه سانتی‌گراد از دمای هوا بکاهد.

سرجی ونتورا، هواشناس دانشگاه یو‌ای‌بی در مصاحبه با یورونیوز گفت: «‌در پژوهش ما، هنگام وقوع موج گرما، متوسط دما ۰.۸ درجه کاهش پیدا کرده است. این کاهش دما در برخی جاها و بعضی ساعت‌های روز به چهار درجه هم می‌رسد. با نهادهای دولتی نظیر طرح جامع شهری [بارسلونا] همکاری داریم که با سفید کردن پشت‌بام‌ها موافق‌اند‌؛ اما تابه‌حال کاری انجام نشده است. این راهبرد کم‌هزینه است و با توجه به پیش‌بینی‌های ما در شهری مانند بارسلونا این اقدام کارسازتر از افزایش فضای سبز خواهد بود.»

کاهش دمای پیش‌بینی‌شده اثر مطلوبی بر مصرف انرژی نیز دارد و طبق برآوردها موجب کاهش ۲۶ درصدی هزینه‌‌های تهویه می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان