واکنش شهرهای مختلف جهان به آلودگی شدید هوا

اهالی لندن به دلیل آلودگی هوا از فعالیت جسمی شدید منع شدند

عضو انجمن پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لندن از مردم خواست،به‌جای خودروی شخصی از وسیله نقلیه پاک‌تر استفاده کنند - Daniel LEAL / AFP

به اهالی لندن توصیه شد در صورت وجود آلودگی شدید هوا در روز جمعه ،۲۴ دی‌ماه (۱۴ ژانویه) از فعالیت جسمی شدید بپرهیزند.

اما بعد از آن با کاهش آلودگی هوا مخاطب این توصیه را فقط افراد در معرض خطر مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی اعلام کردند.

انتشار این پیام موجب انتقاد شدید آنانی شد که می‌خواستند به‌جای توصیه به تغییر رفتارهای روزمره برای در امان ماندن از خطرات آلودگی هوا، اقدام قاطعانه‌تری برای کاهش آن صورت گیرد.

فکر بکری دارم. چرا آلودگی هوا را کم نکنیم که مردم بتوانند فعالیت جسمی‌شان را انجام دهند؟ چرا همیشه انگار به‌جای پرداختن به علت مشکل به معلول آن توجه داریم؟ 
 

یک گروه دوچرخه‌سواری می‌گویند توصیه بهداشتی عمومی به پرهیز از فعالیت بدنی حتی می‌تواند مردم را به بیرون آوردن خودروها از خانه تشویق کند.

البته یک عضو انجمن پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لندن از مردم خواست با رسیدن آلودگی هوای پایتخت به حالت «خطرناک»، در صورت امکان به‌جای خودروی شخصی از وسیله نقلیه پاک‌تری استفاده کنند.

پیش‌ازاین سایر شهرها نیز در شرایط آلودگی شدید هوا برای اجبار شهروندان به تغییر رفتار روزمره تمهیداتی اندیشیده‌اند.

راهبردی در پاریس پیاده شده است که طبق آن نیمی از خودروها در روز مشخصی حق آمدن به خیابان را ندارند.

در سال ۲۰۱۴، یک روز فقط خودروهای پلاک فرد حق تردد در مرکز این شهر را داشتند و قرار بود این قانون در روز بعد به خودروهای پلاک زوج اعمال شود، اما چون در همان روز اول آلودگی هوا کاهش یافت از اجرای آن در روز بعد منصرف شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۶ نیز که پاریس دچار شدیدترین آلودگی هوا در یک دهه اخیر شد، همین اتفاق افتاد؛ استفاده از سامانه حمل‌ونقل عمومی نیز به‌طورموقت رایگان شد تا مردم به نبردن خودرو به خیابان تشویق شوند.

در سال ۲۰۱۵ در شهرهای رم و میلان ایتالیا به مدت بیش از ۳۰ روز پیاپی میزان آلودگی مه دودی از مرز سالم گذشت و باعث شد سه روز در هر دو شهر اقدامات اضطراری اجرا شود.

در پایتخت ایتالیا نیز مانند پاریس اعلام کردند خودروهای پلاک فرد و زوج هرکدام در روزهای مختلفی حق ورود به خیابان‌ها را دارند. در میلان هم‌چنین ورود کلیه وسایل نقلیه به خیابان بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر ممنوع شد.

دو سال پس‌ازآن، براثر گذشتن میزان آلودگی هوا از حد ایمنی در میلان و تورین (شهرهایی در شمال ایتالیا)‌، ورود خودروهایی که بیش‌ازحد مشخصی آلاینده بودند به خیابان‌ها ممنوع شد.

در دهلی پایتخت هندوستان نیز در واکنش به رسیدن میزان مه دود هوا به حالت مسموم‌کننده، قانون زوج و فرد برای ورود خودروها به خیابان‌های شهر اجرا شده است.

سال گذشته در پی فرورفتن این شهر زیر لایه ضخیمی از مه دود غلیظ، برای مقابله با آلودگی هوا قرنطینه سراسری اجرا شد، مدرسه‌ها تعطیل شدند و از ساکنان شهر خواسته شد دورکاری کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان