کووید؛ تفاوت‌های علائم اومیکرون و سویه دلتا کدام‌اند؟

شواهد نشان می‌دهد افرادی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند، علائم ملایم‌تری نشان می‌دهند

افراد کاملا واکسینه شده باید متوجه علائم شبیه به سرماخوردگی باشند - Pedro PARDO / AFP

سویه اومیکرون از هنگام کشف آن در آفریقای جنوبی و بوتسوانا در اواخر ماه نوامبر، به‌سرعت در سراسر جهان منتشر شده و مرتبا موارد ابتلای روزانه را در مناطقی که در آن یافت شده، افزایش داده است.

این سویه که به‌شدت واگیر دارد، موارد جدید ابتلا در بریتانیا را در روز ۴ ژانویه به گونه‌ای بی‌سابقه تا سطح ۲۱۸ هزار و ۷۲۴ نفر افزایش داد، اما تا کنون تعداد فزاینده مبتلایان، به معنای میزان کنترل‌نشدنی موارد نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ نبوده است.

هنوز اطلاعات کافی در مورد اومیکرون در دست نیست، اما به نظر می‌رسد علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی معمولی با علائم آبریزش از بینی، عطسه، و گلودرد است، در حالی که علائم نخستین ویروس کووید که در سال ۲۰۱۹ در ووهان چین سربلند کرد، تب، سرفه، و از دست رفتن نامطبوع حس چشایی و بویایی بود.

یک منبع بسیار مهم نظارت بر توسعه این سویه جدید در بریتانیا، برنامک (اپلیکیشن) موسوم به برنامه «مطالعات علائم کووید زویی» (Zoe Covid Symptom Study) بوده است که به امید درک بهتر کووید، بیماران بریتانیایی را تشویق می‌کند تجربیاتشان از این بیماری را در تلفن‌های هوشمندشان به‌روز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کلر استیوز، یکی از دانشمندان دانشگاه کینگز کالج لندن که در این طرح شرکت دارد، در ویدئویی جدید در یوتیوب در مورد آخرین داده‌های سویه جدید می‌گوید: «عمده علائم اومیکرون در حقیقت بسیار شبیه به سرماخوردگی است، به‌ویژه در افرادی که واکسینه شده‌اند.»

جدول مربوط معمول‌ترین علائمی را نشان می‌دهد که افرادی که آزمایش‌شان مثبت بوده- بسته به نوع ویروسی که به آن مبتلا شده‌اند- در «زویی» به اشتراک گذاشته‌اند.

در بیماران مبتلا به سویه «اصلی» کووید و سویه دلتا و نیز اومیکرون، علائم عمدتا سردرد و خستگی مفرط گزارش شده، در حالی که آبریزش از بینی، سرفه دائمی، و گلودرد در هر سه سویه بسیار مشترک بوده است.

در مقابل، درد در قفسه سینه عارضه‌ای نادر در هر سه نوع ویروس بوده است،‌ در حالی که به نظر می‌رسد مشخص‌ترین عارضه ویروس اولیه- از دست دادن حس بویایی- در سویه‌های جدید کمتر و کمتر می‌شود.

این جدول با تمرکز بیشتر روی سویه اومیکرون، معمول‌ترین علائم این سویه را به ترتیب رایج بودنشان و درصد بیماران مبتلا به این علائم نشان می‌دهد، که حاکی از آن است که آبریزش از بینی معمول‌ترین عارضه و از دست رفتن حس بویایی و تنگی نفس نادرترین علائم بوده‌اند که فقط یک‌پنجم بیماران به آن دچار شده بوده‌اند.

هرچند داده‌های «مطالعات علائم کووید زویی» بیماران واکسینه شده از واکسینه نشده را مشخص نکرده است، بنا به آمار دولتی، در تاریخ ۱۴ ژانویه، ۹۰.۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال در بریتانیا یک واکسن، ۸۳.۱ درصد دو دوز واکسن، و ۶۲.۷ درصد واکسن تقویت‌کننده را نیز زده‌اند.

کریستینا ماریوت، مدیرکل انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا، پیش‌تر گفته بود: «شواهد فزاینده نشان می‌دهد که افرادی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند، علائم ملایم‌تری از جمله سردرد، آبریزش از بینی، عطسه، گلودرد، و از دست رفتن حس بویایی نشان می‌دهند. مهم است که افراد کاملا واکسینه شده متوجه علائم شبیه به سرماخوردگی باشند، و اگر با کسانی زندگی یا کار می‌کنند که در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند، آزمایش بدهند.»

© The Independent