کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف اعدام حسین شهبازی شدند

«جمهوری اسلامی ایران برای حداقل ۸۵ مجرم نوجوان حکم اعدام صادر کرده است»

حسین شهبازی تاکنون چهار مرتبه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و سپس به بند عمومی بازگشته است‌ـ عکس از توییتر

چهار تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از حکومت ایران خواستند حکم اعدام حسین شهبازی، کودک‌‌ـ‌مجرم محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، را متوقف کند.

جاوید رحمان، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور ایران، و دیگر کارشناسان حقوق بشر این سازمان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه (۱۳ ژانویه) منتشر شد، اعلام کردند دادگاه حسین شهبازی را بر پایه «اعتراف‌های» او که «زیر شکنجه» و «بدرفتاری» در «بازجویی ۱۱ روزه» گرفته شد، محکوم کرده است.

این کودک‌‌ـ‌مجرم محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در زمستان سال ۱۳۹۷، وقتی‌ ۱۷ سال داشت به اتهام قتل همکلاسی‌اش دستگیر شد و یک‌ سال بعد، دادگاه کیفری استان فارس او را به اعدام محکوم کرد. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. پیش‌تر گفته شده بود که حکم اعدام حسین شهبازی روز چهارم دی‌ماه اجرا می‌شود اما این حکم «به‌طور موقت» به تعویق افتاد.

کارشناسان سازمان ملل متحد که پیش‌ از این بارها اعدام کودک‌‌‌ـ‌مجرمان در ایران را محکوم کرده‌ بودند، در بیانیه اخیر خود از حکومت ایران خواستند حکم اعدام حسین شهبازی را مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که حسین شهبازی در زمان بازجویی امکان دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌اش را نداشته است. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه قوانین بین‌المللی به‌صراحت اجرای مجازات اعدام برای افراد زیر۱۸ سال را ممنوع می‌کند، اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران برای حداقل ۸۵ مجرم نوجوان حکم اعدام صادر کرده است.

حسین شهبازی تاکنون چهار مرتبه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و سپس به بند عمومی بازگشته است. کارشناسان سازمان ملل متحد با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اجرای حکم اعدام و تعویق آن «درد و رنج روانی ‌جبران‌نشدنی» برای این کودک‌‌ـ‌مجرم و خانواده‌اش داشت، از حکومت ایران خواستند یک‌ بار برای همیشه به تعهد‌های بین‌المللی‌اش عمل کند.

پیش‌تر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز از ایران خواسته بود که مجازات اعدام را برای کودکان متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای که سوم دی‌ماه منتشر شد، اعلام کرد حسین شهبازی با استناد به «اعتراف‌هایی» گناهکار شناخته شد که با شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها به دست آمده است.‌ این سازمان نیز اقدام ایران برای اجرای حکم اعدام کودکان را «شنیع» و «نقض فاحش حقوق کودک» خواند و از مقام‌های ایران خواست «بلافاصله» برنامه اعدام حسین شهبازی را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در سال ۲۰۲۱، دست‌کم چهار فرد که هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال داشتند، اعدام شدند.

جمهوری اسلامی ایران، بامداد چهارشنبه سوم آذرماه سال جاری نیز حکم اعدام آرمان عبدالعالی را در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا کرد. آرمان عبدالعالی هم بارها برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد و با تعویق حکم اعدام به بند عمومی بازگشت.

در مرداد ۱۴۰۰، پس از اعدام مخفیانه سجاد سنجری در زندان دیزل آباد کرمانشاه، دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، در بیانیه‌ای گفت: «با اعدام مخفیانه سجاد سنجری، مقام‌های ایرانی بار دیگر بی‌رحمی مطلق سیستم قضایی خود علیه نوجوانان را نشان دادند.»

کودک‌ـ‌مجرمان در ایران سال‌های متمادی در انتظار رسیدن موعد اعدام در زندان می‌مانند و پس از ۱۸ سالگی، در حالی‌ که روزهایی تلخ و رنج‌آور را گذرانده‌اند، اعدام می‌شوند.