کارشناسان استفاده از کدام ماسک را توصیه می‌کنند

چرا ماسک‌های کی‌ان۹۵ و ان۹۵ از انواع پارچه‌ای موثرترند؟

در ایالات‌متحده ماسک‌های تنفسی ان ۹۵ با پوششی برای صورت که دارای استاندارد بالایی است برای کارکنان بهداشت توصیه می‌شود -ALFREDO ESTRELLA / AFP

درحالی‌که ایالات‌متحده در حال نبرد برای کاهش سرعت شیوع سویه اومیکرون کووید-۱۹ است، گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این‌که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) در نظر دارد توصیه‌هایی به کسانی که می‌توانند در اماکن عمومی ماسک دارای استاندارد بالاتری بزنند ارائه کند - به‌خصوص ماسک کی‌ان‌۹۵(KN95) و ان‌۹۵(N95) که در دو سال اخیر بسیار خواهان داشته‌اند.

واشینگتن پست از یک مقام رسمی ناشناس چنین نقل‌قول کرده است: «این سازمان در حال حاضر به‌طور فعال به دنبال به‌روزرسانی توصیه‌هایش در مورد کی‌ان‌۹۵ و ان۹۵ با توجه به سویه اومیکرون است.» و توضیح می‌دهد که «می‌دانیم این ماسک‌ها قادرند تصفیه بهتری انجام دهند.»

این خبر در حالی می‌رسد که افزایش تعداد بیماران بر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری و دولت بایدن فشار می‌آورد تا ر‌اهبرد خود را در برابر کووید-۱۹ درباره‌ مواردی مانند نظارت بر آزمایش خانگی، نیازمندی‌های قرنطینه و قوانین واکسن زدن تنظیم کنند؛ اما تدبیر ماسک زدن همچنان به‌طور خاص مسئله روز باقی می‌ماند و این پرسش که کدام ماسک‌ها بهترین حفاظت را ایجاد می‌کنند موضوعی است که از شروع همه‌گیری به‌طورجدی مطرح شده است.

به‌این‌ترتیب چرا مرکز پیشگیری و کنترل بیماری به‌طور خاص برای توصیه این ماسک‌ها تحت‌فشار است؟ چرا این ماسک‌ها از ماسک‌های پارچه‌ای‌ که اکثر قریب به‌اتفاق مردم به آن‌ها اعتماد می‌کنند بهترند- و اگر در نظر بگیریم که نسبتا گران‌اند و گاهی اوقات دستیابی به آن‌ها برای آمریکایی‌ها سخت است، در این صورت چطور می‌توان از آن‌ها دوباره استفاده کرد؟

چرا این ماسک‌ها بهتر‌ند؟

هم ماسک ان‌۹۵ و هم کی‌ان۹۵ کاملا به‌صورت می‌چسبند و با لایه‌ها متعددی که دارند هوا را تصفیه می‌کنند، زیرا از موادی طراحی شده‌اند که مانع عبور ذرات بسیار ریز می‌شوند، چیزی که پارچه معمولی یا ماسک‌های یک‌بارمصرف نمی‌توانند تقریبا با همان دقت انجام دهند.

در ایالات‌متحده ماسک‌های تنفسی ان ۹۵ با پوششی برای صورت که دارای استاندارد بالایی است برای کارکنان بهداشت توصیه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، ماسک‌های ان‌۹۵ اگر درست روی صورت قرار گیرند تا کاملا آن را بپوشانند جلوی ذرات هوازی را تا ۹۵ درصد می‌گیرند. ممکن است با آن‌ها نسبت به  ماسک‌های استاندارد سخت‌تر بشود نفس کشید و قیمتشان گران‌تر است.

با‌وجود این ماسک‌های کی‌ان ۹۵ ارزانتر و دسترسی به آن‌ها بیشتر است. پیش از همه‌گیری، آن‌ها برای استفاده پزشکی در ایالات‌متحده مورد تایید نبودند اما جایگزین ماسک‌های ان‌۹۵ و در صورت نیاز مجاز شمرده شدند. با این‌که این ماسک‌ها به تایید استانداردهای مختلف بین‌المللی رسیده‌اند بااین‌حال مرکز پیشگیری و کنترل بیماری هشدار می‌دهد که بسیاری از این استانداردها، الزامات کیفی خاصی را در نظر نمی‌گیرند- و مهم‌تر این‌که ۶۰ درصد از آن‌هایی که در ایالات‌متحده در دسترس‌ قرار دارند تقلبی‌اند.

چطور باید آن‌ها را دوباره استفاده کرد؟

بر اساس رهنمودهای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری تحت شرایط معمولی، ایده‌آل آن است که ماسک‌های ان ۹۵ را دوباره استفاده نکنید؛ اما به دلیل مشکلات مربوط به تهیه ماسک‌ها و دیگر تجهیزات حفاظتی شخصی که در سال اول همه‌گیری معلوم شد، در شرایطی که کارکنان بهداشت نتوانند روی تهیه مداوم ماسک‌های یک‌بارمصرف باکیفیت حساب کنند این سازمان رهنمودهایی را مبنی بر استفاده مجدد آن‌ها صادر کرد.

تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد توصیه می‌کرد که بهترین روش‌ها برای استفاده مجدد ماسک‌های ان‌۹۵ شامل این می‌شوند که از چند ماسک در طول چند روز استفاده کنید و آن‌ها را به‌طور چرخشی عوض کنید، ماسک‌ها را به مدت یک ساعت در دمای ۷۰ درجه فارنهایت (تقریبا ۲۱ درجه سانتی‌گراد) بگذارید و حتی آن‌ها را بخارشوی کنید یا بجوشانید. بااین‌حال شست‌و‌شوی آن‌ها با صابون و آب یا الکل توصیه نمی‌شود.

همه این‌ها در مورد ماسک‌هایی است که کارکنان بهداشت در مکان‌های پرخطر استفاده می‌کنند. متخصصان برای استفاده مردم عادی در زندگی روزانه که می‌توانند مراقبت‌های فاصله‌گذاری را رعایت کنند روش ساده‌تری پیشنهاد داده‌اند که برای هر دو ماسک ان ۹۵ و کی‌ان ۹۵ قابل‌استفاده است: ماسک استفاده‌شده را به مدت یک یا دو روز در کیسه کاغذی خشک قهوه‌ای‌رنگی بگذارید، حتما ماسک را خشک کنید و مراقب باشید که هیچ ویروسی از فرد مبتلای اطراف روی آن باقی نمانده باشد.

© The Independent