چهره‌های اینستاگرامی در وزارت ورزش؛ «از آخوند تا شُل‌ حجاب را دعوت کردیم»

حضور «بلاگرهای جوان» به میزبانی مجمع خیرین ازدواج «برای تبلیغ ازدواج آسان جوانان در فضای مجازی» برگزار شد

برگزاری نشستی با حضور چهره‌های اینستاگرامی که در ایران به «شاخ‌های مجازی» مشهور شده‌اند در ساختمان شماره دو وزارت ورزش و جوانان «با هدف ترویج ازدواج» حاشیه‌هایی به همراه داشت و جنجال زیادی برپا کرد. 
هم‌زمان با انتشار ویدیوها و عکس‌هایی از این جلسه در شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که برگزارکننده این برنامه «مجمع خیرین ازدواج» بود و ارتباطی با این وزارتخانه ندارد اما وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان «با افتخار» گفت که از «آخوند تا شل‌ حجاب» را برای گفت‌وگو دعوت کرده است. 
روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در اطلاعیه خود هرگونه دخالت وزارت ورزش و جوانان را در برگزاری این برنامه رد و اعلام کرد که «جلسه مذکور» با حضور «بلاگرهای جوان» به میزبانی مجمع خیرین ازدواج «برای تبلیغ ازدواج آسان جوانان در فضای مجازی» برگزار شده است. در ادامه این اطلاعیه نیز آمده است که به دلیل «فقدان مکان مناسب» جلسات مجمع ملی خیرین ازدواج از سال‌های قبل در سالن‌های وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود. 
اگرچه روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در بیانیه خود نقش وزارت ورزش و جوانان را در برگزاری چنین جلسه‌ای انکار کرد اما توییت وحید یامین‌پور، معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان، صحت ادعای روابط عمومی این نهاد را زیر سؤال می‌برد چراکه وحید یامین‌پور در توییتی به‌صراحت «اعتراف» کرد: «در همین مدت از آخوند تا شل‌حجاب و از قهرمان المپیک تا کارتن‌خواب رو دعوت و باهاشون گفتگو کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او درعین‌حال حضور خود را در این جلسه نیز تکذیب کرد و مدعی شد که از جزییات آن خبر ندارد. اما در واکنش به حضور اینفلوئنسرها در این نشست نوشت: «اگر مجمع خیرین ازدواج تونسته آدم‌های متفاوتی رو که هیچ‌وقت صدای ما بهشون نمی‌رسه جمع کنه و درباره ازدواج باهاشون حرف بزنه، دمشون گرم.»
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از یک‌سو به دنبال محدود کردن فضای مجازی‌اند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنند. 
یکی از راه‌های بهره‌برداری از امکانات فضای مجازی نیز جذب افراد پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام است که در ادبیات عمومی آنان را «شاخ‌‌های مجازی» یا « اینفلوئنسر» می‌نامند. 
حکومت ایران برای ترویج ازدواج و فرزندآوری، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است. جلسه‌ای که با حضور تعدادی از اینفلوئنسرها در ساختمان شماره دو وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، نشان می‌دهد که یکی از برنامه‌های حکومت ایران برای ایجاد تمایل به ازدواج و فرزندآوری در جامعه استفاده از این افراد است. 
باوجوداینکه مشخص نیست، این افراد بر چه اساس و مبنایی برای حضور در جلسه انتخاب شده‌اند اما نگاهی به صفحات اینستاگرامی برخی از آنان نشان می‌دهد که افرادی غیرسیاسی‌اند و در فضای اینستاگرام شهرت پیدا کرده‌اند بدون اینکه دستاورد ویژه‌ای داشته باشند. 
پایگاه خبری رویداد ۲۴ در گزارشی تحلیلی درباره اقدام جدید جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از فضای مجازی نوشت: « برنامه‌ریزی اصولگرایان برای نمره منفی دادن به اینستاگرام و ورشکسته کردن آن، شکست خورده است. برنامه فیلتر کردن این شبکه اجتماعی هم که فعلا در دستور کار نیست. شاید راه‌حل سوم، پول‌پاشی بین سلبریتی‌ها باشد و برای این کار، چه پوششی بهتر از کار خیر و ازدواج.»
بررسی عملکرد حکومت ایران در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف سیاسی و تبلیغاتی خود روی افراد مشهور که در میان نسل جوان محبوبیت دارند، حساب ویژه‌ای باز کرده است و برای این هدف برخی خط قرمزهای خود مثل حجاب و موسیقی رپ و زیرزمینی را نیز زیرپا می‌گذارد.  
یکی از مهم‌ترین این اقدام‌ها دیدار ابراهیم رئیسی با امیرحسین مقصودلو (تتلو) در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بود. پیش‌تر سعید حجاریان که از او به‌عنوان تئوریسین جریان اصلاحات نام می‌برند گفته بود: «باید حرف و سیاستمان را با سلبریتی‌ها در میان بگذاریم و از آنان بخواهیم در جامعه منعکس کنند.»