دیدار سفرای شش کشور شورای همکاری خلیج فارس با رابرت مالی درباره ایران

«شورای همکاری مدت‌ها است حضور در مذاکرات هسته‌ای را ضروری می‌داند چون این مذاکرات تاثیری مستقیم بر منطقه می‌گذارند»

رابرت مالی در دیدار با سفیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس-@aksa_alsaud

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌کوشند نقش موثرتری در مذاکرات احیای برجام در وین داشته باشند. این کشورها که در زمان مذاکرات منتهی به برجام نیز از آمریکا انتقاد می‌کردند نگرانی‌های آن‌ها را در نظر نگرفته است معمولا رویکردی عملگرا درباره مذاکرات داشته‌اند. دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اخیرا دیدارهای مهمی با دیپلمات‌های آمریکا و سایر کشورهای درگیر مذاکرات وین داشتند.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و وزرای خارجه چهار کشور عضو آن (عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین) در حال حاضر در ووشی در استان جیانگسو واقع در شرق چین هستند و قرار است تا روز جمعه آن‌جا بمانند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این هفته پس از سفر به منطقه خلیج فارس به چین می‌رود. در این هفته پربازدید، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه در چین با همتای چینی خود، وانگ یی، دیدار کرد.

امیر عبدالله بن خالد، سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده دائم این کشور نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز چهارشنبه از دیدار سفرای شش کشور عضو شورای همکاری با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در ایران، خبر داد. امیر عبدالله در توئیتر عکسی از این دیدار منتشر کرد و نوشت: «افتخار میزبانی سفرای عضو کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و نمایندگان دائم آن‌ها نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین را در جلسه‌ای با آقای مالی داشتم که در آن نگاهی داشتند به آخرین تحولات در مذاکرات وین و تاکیدی بر نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران.»

تلویزیون العربیه ضمن گزارش این دیدار نوشت: «شورای همکاری مدت‌ها است حضور در مذاکرات هسته‌ای را ضروری می‌داند چون این مذاکرات تاثیری مستقیم بر منطقه می‌گذارند.»

مالی مدت کوتاهی پیش نیز با امیر عبدالله دیدار کرده بود تا به او درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین اطلاع دهد.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مدت‌ها است خواهان محدود کردن حمایت جمهوری اسلامی ایران از شبه‌نظامی‌ها در منطقه‌اند. گزارش العربیه حاکی از آن است که این کشورها «مدت‌ها است می‌گویند که ایران باید فعالیت‌های شرورانه خود در منطقه و پشتیبانی مالی و نظامی از شبکه شبه‌نظامیان نیابتی‌اش در سراسر خاورمیانه از جمله در کشورهایی همچون یمن، عراق، لبنان و سوریه را متوقف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، اخیرا با انتقاد از ایران به فهرستی از آن‌چه کشورهای شورای همکاری با آن مشکل دارند اشاره کرده بود: «تشکیل و پشتیبانی از شبه‌نظامیان فرقه‌گرای مسلح، استفاده نظام‌مند ظرفیت‌های نظامی در کشورهای منطقه و خودداری‌ از همکاری با جامعه بین‌المللی در رابطه با برنامه هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالیستیک.»

اظهارات پادشاه عربستان سعودی با واکنش منفی تهران مواجه شده بود.

تهران و ریاض از سال ۲۰۱۶ تا کنون روابط دیپلماتیک ندارند اما اخیرا مذاکراتی مقدماتی در بغداد و امان داشته‌اند. امارات متحده عربی نیز کوشیده روابط خود با ایران را بهبود بخشد. کویت همواره روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را حفظ کرده و موضعی میانه‌گرا دارد. امیرعبداللهیان در حال حاضر در سفری منطقه‌ای به سر می‌برد که طی آن، پیش از سفر به چین، از دو عضو شورای همکاری خلیج فارسکه روابط مناسبی با ایران دارند دیدار کرد: عمان و قطر.

در مورد پیشرفت مذاکرات احیای برجام در وین اظهارات ضد و نقیضی مطرح است. برخی با خوش‌بینی به حصول توافق امیدوارند و برخی از روند کند گفت‌و‌گو‌ها و در دسترس نبودن توافق می‌گویند.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین، روز چهارشنبه پس از دیدار خود با نماینده آمریکایی‌ها در توئیتر نوشت: «با فرستاده ویژه آمریکا در ایران، رابرت مالی، دیدار کردم. مطابق معمول بحث مفیدی راجع به دشوارترین مسائل موجود در جریان مذاکرات وین داشتیم. احساس ما این است که این مذاکرات به پیش می‌روند.»

اولیانوف در پاسخ به توئیتی از خبرنگار «العربیه» گفت: دلایلی برای امیدوار بودن به موفقیت مذاکرات وین دارد. او نوشت: «در آغاز این دور خوش‌بین بودم. الان خوش‌بین‌تر هم هستم. تجربه به من می‌گوید که دشواری‌ها در مسیر چنین مذاکرات پیچیده‌ای غیر قابل اجتنابند. همین است که درکم از آن‌‌ها نسبت به اکثریتِ سایرین فلسفی‌تر است.»