حمله به ترامپ؛ راه‌حل بایدن برای لاپوشانی ضعف در قبال ایران

«آمریکا اواخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه یعنی دو تا سه هفته دیگر درباره روند مذاکرات با ایران به جمع‌بندی می‌رسد»

جن ساکی و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن-Drew Angerer / Getty Images via AFP

با بالا گرفتن انتقادها از دولت جو بایدن به دلیل ضعف و آسیب‌پذیری آشکاری که در تعامل با جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته است، کاخ سفید حمله به دونالد ترامپ را به عنوان آسان‌ترین دفاع در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش اکسیوس، دولت آمریکا در آستانه تصمیم‌گیری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران روی حمله به ترامپ تمرکز کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که با خروج رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام، برنامه‌های هسته‌ای ایران دیگر محدود نیست و تحت نظارت دقیق قرار ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری خود وضع موجود را دستاورد تصمیم دولت قبلی (دولت ترامپ) عنوان کرد.

به گزارش اکسیوس، آمریکا اواخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه یعنی دو تا سه هفته دیگر درباره روند مذاکرات با ایران به جمع‌بندی می‌رسد و در این مدت تصمیم دارد حمله‌ها به رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را افزایش دهد.

در حال حاضر دونالد ترامپ بخت اصلی جمهوری‌‌خواهان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌شمار می‌رود و جو بایدن و معاونش کامالا هریس در پایین‌ترین سطح محبوبیت قرار دارند.

دونالد ترامپ دو سال پس از ورود به کاخ سفید و پیشنهادهای مکرر مذاکره با تهران برای دستیابی به توافقی بلند‌مدت‌تر و قوی‌تر، آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کرد. او با اشاره به نکته‌هایی مانند لغو تحریم‌های تسلیحاتی یا آنچه که به «غروب برجام» مشهور است، اعلام کرد این توافق منافع ایالات متحده آمریکا و شرکا و متحدانش را تامین نمی‌کند.

موضوعی که هم‌اکنون نیز متحدان منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل بر آن تاکید دارند. مقامات کنونی دولت آمریکا شامل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نیز ادعا می‌کنند به دنبال دستیابی به توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با تهران هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما موضع ضعیف آمریکا در روند کند مذاکرات احیای برجام که هم‌اکنون دور هشتم آن در وین در جریان است، منتقدان را بر آن داشته تا استراتژی «خشنودسازی» دولت بایدن در قبال تهران را به باد انتقاد بگیرند.

چراغ سبز به کره جنوبی برای پرداخت ده‌ها میلیون‌دلار غرامت به یک شرکت ایرانی یکی از تازه‌ترین امتیازهای دولت بایدن به تهران به‌شمار می‌رود. آن هم در شرایطی که تهران همچنان با بازبرقراری نظارت‌های گسترده و عمل به تعهدات خود در برجام موافقت نکرده است.

اکسیوس به نقل از منابع خود می‌نویسد که دولت بایدن به زودی درباره اینکه مذاکرات بی‌نتیجه است یا خیر و آیا باید فشار بیشتری بر ایران اعمال کند یا نه تصمیم‌گیری می‌کند.

اکسیوس در ادامه می‌نویسد: هر دو گزینه برای دولت بایدن هزینه سیاسی خواهد داشت. اما از هم‌اکنون دمکرات‌ها می‌کوشند با تاکید بر اینکه شرایط جاری نتیجه تصمیم ترامپ برای خروج از برجام است، بر ضعف خود سرپوش بگذارند.

این استراتژی در حالی در دستور کاخ سفید قرار دارد که مقامات در تهران از دولت دمکرات باراک اوباما نیز انتقاد می‌کنند و با ارجاع به رویکرد دولت اوباما، بر لزوم دریافت تضمین از بایدن و تیم او تاکید دارند.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند دولت اوباما پس از لغو تحریم‌ها مانع تجارت شرکت‌های خارجی با ایران شد. از همین رو می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آمریکا تحریم‌ها را دوباره برقرار نمی‌کند و به انجام تجارت بین‌المللی با جمهوری اسلامی کمک می‌کند.