ایران بار دیگر حق رای خود در سازمان ملل متحد را از دست داد

این دومین سال متوالی است که جمهوری اسلامی با خودداری از پرداخت حق عضویت، حق رای خود را از دست می‌دهد

هشت کشور به دلیل نپرداختن حق عضویت، حق رای خود در سازمان ملل متحد را از دست داده‌اند- 

ANGELA WEISS / AFP

ایران، به دلیل نپرداختن حق عضویت، حق رای خود را در سازمان ملل متحد از دست داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه، در نامه‌ای به مجمع عمومی اعلام کرد هشت کشور، از جمله ایران، ونزوئلا و سودان، به دلیل نپرداختن حق عضویت خود، حقوق خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در مجموع ۱۱ کشور، در پرداخت حق عضویت خود تاخیر دارند.

براساس منشور سازمان ملل، حق رای یک کشور عضو زمانی به حالت تعلیق درمی‌آید که بدهی‌های معوقه‌اش برابر یا بیشتر از میزان حقوقی باشد که باید طی دو سال گذشته پرداخت می‌کرد.

اگر تاخیر در پرداخت بدهی «به دلیل شرایط خارج از کنترل عضو» باشد، مجمع عمومی می‌تواند به آن کشور اجازه دهد که همچنان در رای‌گیری‌ها شرکت کند.

گوترش در نامه خود نوشته است که این شرایط در سال ۲۰۲۲ برای جزایر کومورو، سائوتومه و پرنسیپ و سومالی در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: هشت کشوری که در حال حاضر حق رای خود را از دست داده‌اند عبارتند از ایران، سودان، ونزوئلا، آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه و پاپوآ گینه نو.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه خود به حداقل مبلغی که هر یک از این کشورها باید بپردازند تا در وضعیت آنان تجدید نظر و حق رای به آنها بازگردانده شود، اشاره کرده است. برای مثال، ایران برای آنکه حق رای خود را بازپس گیرد باید کمی بیش از ۱۸ میلیون دلار به سازمان ملل متحد بپردازد، در حالی که سودان باید نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار و ونزوئلا حدود ۴۰ میلیون دلار بپردازند.

ایران، سال گذشته نیز حق رای خود را به دلیل نپرداختن حق عضویت خود، از دست داده بود.

جمهوری اسلامی به سازمان ملل اعلام کرده بود که به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند حتی حداقل مبلغ لازم از حق عضویتش را پرداخت کند.

سال گذشته، پس از ماه‌ها مذاکره، به ایران معافیت داده شد و این کشور توانست با دسترسی به پول مسدود شده خود از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، حق عضویت خود را بپردازد و و در ماه ژوئن و در زمان انتخاب اعضای جدید شورای امنیت، حق رای خود را باز بیابد.

بودجه عملیاتی سازمان ملل که ماه گذشته تصویب شد، حدود سه میلیارد دلار است. این سازمان برای عملیات صلح‌بانی، بودجه‌ای جداگانه دارد. در ژوئن گذشته، بودجه‌ای شش و نیم میلیارد دلاری برای این عملیات به تصویب رسید.