ویرایش عکس بدن برای چهره‌های شبکه‌های مجازی ممنوع می‌شود؟

ممکن است افراد سرشناس و تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی ملزم شوند نشانه‌ای را روی عکس‌های ویرایش‌شده بدن خود بگذارند

بسیاری از افراد با مراجعه به پزشکان و روانپزشکان اعلام کردند که می‌کوشند بدن خود را به آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، شبیه کنند‌ـ Getty images via canva

بر اساس گزارش‌ سازمان‌های بهداشتی، در دوران قرنطینه تعداد افرادی که به اختلال‌های مرتبط با غذا خوردن و اعتماد به‌نفس دچار بودند، افزایش یافته است. بسیاری از افراد با مراجعه به پزشکان و روانپزشکان اعلام کردند که می‌کوشند بدن خود را به آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، شبیه کنند.

به گزارش اسکای نیوز، با بحرانی شدن این وضعیت، قرار است قوانینی برای حمایت از افراد جامعه در برابر سیل تصاویر دستکاری‌شده تدوین شود. در صورت تصویب چنین قانونی، چهره‌های معروف، شرکت‌های تبلیغاتی، و در مجموع هر کسی که برای انتشار تصویری در رسانه‌های اجتماعی دستمزد دریافت می‌کند، باید در مورد ویرایش و تغییر دیجیتالی عضوی از بدنش صادقانه و صریح رفتار کند. فعالان اجتماعی با حمایت از چنین اقدامی، معتقدند لازم است قانونی تصویب شود که چهره‌های سرشناس رسانه‌های اجتماعی را ملزم کند روی عکس‌های تغییریافته‌ بدنشان نشانه‌ای بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر لوک ایوانز، نماینده پارلمان بریتانیا، از تدوین لایحه «تصویر بدنی تغییریافته دیجیتالی» خبر داد. او می‌گوید امیدوار است که تصویب قوانینی در این زمینه بتواند به مقابله با شمار فزاینده افرادی که با اختلالات غذا خوردن و مشکلات اعتماد به‌نفس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، کمک کند.

 دکتر ایوانز که پیش از این پزشک عمومی بوده است، می‌گوید: «با افراد متعددی، به ویژه زنان جوان زیادی مواجه بوده‌ام که با دیدن تصاویر دستکاری‌شده هنرمندان و واقعی دانستن آن‌ها، فکر می‌کردند باید اندام بی‌نقصی داشته باشند و دچار مشکلات جسمی و روحی شده بودند.»

او می‌افزاید:‌ «من هیچ مشکلی با تناسب اندام و تلاش برای حفظ سلامت و رسیدن به بدنی بهتر ندارم، اما با افراط افراد سرشناس شبکه‌های اجتماعی در نشان دادن تصاویر دروغین و بی‌نقص مخالفم، زیرا از تاثیر آن بر افراد جامعه آگاهم.»

دکتر ایوانز تاکید کرد که لازم است تدابیری اندیشیده شود که افراد و شرکت‌ها به مخاطبانشان اطلاع دهند که عکس‌های آن‌ها تغییر یافته است. به گفته او، «این کار با طراحی یک نشان ویژه و گذاشتن آن روی تصاویر تغییریافته، امکان‌پذیر است. چنین اقدامی، یک موضوع بسیار مهم اجتماعی و فرهنگی است و لازم است که سیاست‌گذاران به حمایت از سلامت جسم و روان افراد جامعه کمک کنند.»

دکتر ایوانز خبر داد که نمایندگان همه احزاب با این لایحه موافق‌اند، اما هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد به تصویب برسد و از حمایت دولت برخوردار شود یا خیر.

او همچنین افزود که سیاستمداران کشورهای دیگر مانند نروژ و ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کردند که تصمیم دارند چنین قانونی را تصویب و اجرا کنند.

یک موسسه مرتبط با «اختلال غذا خوردن» نیز از افزایش آگاهی در مورد بدن‌های غیرواقعی از طریق نشانه‌گذاری روی عکس‌های ویرایش‌شده استقبال کرده است.

این موسسه که در مدت قرنطینه با افزایش ۳۰۰ درصدی مراجعان مواجه بود، اعلام کرد که «رسانه‌های اجتماعی تنها دلیل ایجاد اختلال در غذا خوردن نیستند، اما در میان مراجعان خود افراد بسیاری داشته‌ایم که نگاه کردن به تصاویر شخصیت‌های معروف، اعتماد به‌نفس‌شان را کاهش داده است.»

به گفته کارشناسان این موسسه، «قرار گرفتن در معرض شکل‌ها و اندازه‌های غیرواقعی بدن می‌تواند محرکی برای ابتلا به وسواس در غذا خوردن و تبعات پس از آن باشد.»

بیشتر از زندگی